Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Radioaktivt henfald SRP

08. december 2014 af jv9200 (Slettet)

Hej folk! Er i gang med min SRP i mat. A og fys. B og har om radioaktivt henfald og differentialligninger. Er gået lidt i stå ved nogle af spørgsmålene. 

- Opstil en matematisk model, der beskriver den cyklus carbon-14 og nitrogen-14 gennemløber ved radioaktivt henfald.

- Redegør for den fuldstændige løsning til et sæt af to koblede lineære 1. ordens diff.ligninger og anvend dette på C-14 og N-14 cyklussen.

Håber der er nogle, som kan hjælpe!

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. december 2014 af Jerslev (Slettet)

#0: Her er lidt for at lede dig på vej:

Opskriv til at starte med henfaldsskemaerne. Dette giver dig et overblik over, hvilke isotoper, der omdannes til hvad.

Herefter kan du benytte henfaldsloven til at opstille en differentialligning for hvert henfald. Indgår samme isotop i begge henfald er de naturligvis koblede.

Svar #2
08. december 2014 af jv9200 (Slettet)

#0: Her er lidt for at lede dig på vej:

Opskriv til at starte med henfaldsskemaerne. Dette giver dig et overblik over, hvilke isotoper, der omdannes til hvad.

Herefter kan du benytte henfaldsloven til at opstille en differentialligning for hvert henfald. Indgår samme isotop i begge henfald er de naturligvis koblede.

Tak for svar. Det hjalp!

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. december 2014 af Jerslev (Slettet)

#2: Det var skam så lidt. God arbejdslyst. :)

Svar #4
09. december 2014 af jv9200 (Slettet)

Hej igen!

Hele mit spørgsmål lyder som følgende: opstil en matematisk model, der beskriver den cyklus, C-14 og N-14 gennemløber ved radioaktivt henfald og ved optagelse og frigivelse fra biologiske organismer.

Her er, hvad jeg er nået frem til:

C-14 dannes i atmosfæren ved en reaktion mellem neutroner fra kosmisk stråling og nitrogen. Det har altså ikke noget med radioaktivt henfald at gøre.

C-14 er radioaktivt og henfalder ved beta-minus-henfald til N-14. Dette er altså en cyklus, hvor N-14 bliver til C-14, som igen bliver til N-14. 

Mht. optagelse og frigivelse fra biologiske organismer, så indtager alle levende organismer C-14 (planter gennem fotosyntese, dyr spiser planter osv.), og mennesker/dyr udånder C-14, som indgår i kuldioxid. 

Mit problem er, at jeg skal opstille et sæt af to koblede differentialligninger. Den første ligning må være den, hvor C-14 henfalder til N-14, men hvad er den anden ligning? Der sker jo kun ét radioaktivt henfald, så der er ikke nogen henfaldskæde.

Hjælp!

Skriv et svar til: Radioaktivt henfald SRP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.