Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)
SRP - Down syndrom
Hej!
Jeg er igang med, at skrive SRP i fagene biologi og idræt med emnet Down syndrom. Jeg leder efter en person, som evt. vil se min redegørelse igennem og kommentere på den. Jeg skriver om genetikken bag Downs. Så, hvis I kender nogen - evt. en hjemmeside eller andet, hvor man kan henvende sig, så må I meget gerne skrive til mig!!
Mvh. Dicte
Svar #1
11. december 2014 af ramobaro
jeg skriver i fagene biotek og dansk og har også downs. kan ikke se din redegørelse igennem, da jeg er under lidt tidspres selv, men hvis det omhandler genetikken bag så burde/kan din redegørelse indeholde følgende:
da der primært findes 3 typer af downs syndrom, herunder : translokation, mosaic og trisomi 21.
så kan du beskrive hvordan og hvorledes de opstår. Fx opstår trisomi 21 oftest som følge af en kromosom afvigelse i meiosen, hvor de homologe kromosomer ikke adskilles. Dette kan enten ske i første eller anden meiotisk deling.(så kan man jo gå meget mere i detaljer). Det benævnes som en "non-disjunction"
herefter kan du beskrive hhv. hvordan translokation og mosaic opstår.
Det ihvertfald noget jeg mener burde være, med og hvis du går nok i dybden med det, vil det vise god fagligt niveau. ved ikke om det var til hjælp, men så kan du jo lige tjekke om du har det med.
Svar #2
12. december 2014 af dicfred (Slettet)
Tak for din hjælp! Det faktisk også det jeg har med - stort set.
Skriv et svar til: SRP - Down syndrom
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.