Samfundsfag

Naturtilstand i Fluernes Herre

11. december 2014 af helene998 - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg skriver for tiden SRP, hvor jeg skal analysere romanen Fluernes Herre/Lord of the Flies med henblik på oplysningstidens filosoffer og deres opfattelse af naturtilstand og samfundspagt (Hobbes, Locke og Rousseau)

Jeg kan sagtens se, hvor Hobbes og Rousseau kommer til udtryk, men jeg har svært ved at se Locke i romanen? Hjææælp :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2014 af Ramzz (Slettet)

Locke har også sin egen naturtilstand han beskriver.

Her kommer han bland andet ind på, at mennesket danner en stat (eller et lille samfund som i bogen), til at straffe dem, som ikke kan overholde naturlovene. Naturlovene er noget Locke mener alle kan tænke sig til ved hjælp af deres fornuft. Man må ikke tage andres liv og egendom.

Staten dannes altså for at sikre overlevelse.

Locke mener også, at alle mennesker er født frie og lige, det kan nemt kobles til bogen, da vi har en karakter som har mange penge, men på øen nytter det ikke noget og han er derfor ligestillet med de andre.

Locke mener at mennesket er fornuftigt, men også mest interesseret i egne interresser


Svar #2
12. december 2014 af helene998

Tusinde tak. Sammenhængen er tydeligere for mig nu, men hvilken karakter er det, du mener er rig?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2014 af Ramzz (Slettet)

Percival, det skulle være i kapitel 5.

Det er et stykke tid siden jeg har læst den, så det kan godt være jeg husker forkert.


Skriv et svar til: Naturtilstand i Fluernes Herre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.