Engelsk

plaigerskontrol

31. december 2014 af Mie12345678 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hvis man ikke har taget direkte noget for nettet, men har oversat fra dansk til engelsk vil det så blive plaigeret. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. december 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

har du ikke selv skrevet teksten, men gerne vil tages til indtægt for den (dvs. ingen kildehenvisning), ja så er det plagiat. Dette gælder selv om du har kopieret fra en bog, internettet, en tale, et teaterstykke eller noget helt andet. Også selv om du har oversat det.

Hilsen Lars

Svar #2
31. december 2014 af Mie12345678 (Slettet)

hvordan kan det blive plaigeret jeg har ikke tagetdet hele, men noget der stod på dansk så har jeg oversat til engelsk med min egen ord, hvordan kan det blive plaigeret?

Svar #3

Kan du ikke se om, at min tekst vil blive plaigeret? 

Brugbart svar (1)

Svar #4
31. december 2014 af Stygotius (Slettet)

Mieaqsa,

Du skal nok gøre et ret stort arbejde for at komme til at skrive et bare nogenlunde godt dansk.

Det hedder bl.a. at "plagiere" og "plagieret". Det betyder at efterligne andre.

Du kan kun skrive at du "bliver plagieret" når andre bruger noget du har skrevet.

At du skriver noget som andre har skrevet, og lader som om det var skrevet af dig selv, er klart et plagiat, -At du har oversat det, gør ingen forskel.

Se LarsJensens gode og klare svar i # 1. 

Svar #5

Men jeg har skrevet med min egne orde. 

Svar #6

Det bliver jo efterligner, hvis hele står på engelsk hvordan kan så efterligne? 

Brugbart svar (0)

Svar #7

#6,

man kan samenligne det at plagiere med pirat-kopiering. Hvis du får/køber/låner en bog på engelsk, eksempelvis den næste Harry Potter bog, derefter oversætter det hele og udgiver den, men skriver dig selv på som forfatter, ja så er det ulovligt. Har du ikke selv tænkt tankerne og formuleret dem, ja så er det plagiat, med mindre du oplyser hvor du har det fra.

Hvis du til din næste danske stil oversætter noget fra engelsk og afleverer det med dit eget navn på, ja så er det plagiat. Det er ikke plagiat, hvis eksempelvis redegør for andres synspunkter, og hvordan de forholder sig til det emne du skal skrive om. Du skal i den forbindelse huske at skrive hvem du citerer.

Du kan have en pointe i, at et plagiat-check-program ikke kan have nemt ved at kontrollere om du har brugt en oversat tekst. Det kan den der skal rette opgaven derimod, nogle lærerer ved stadig meget og er ret kloge.

De regler jeg til dagligt skal følge ses på http://www.plagiat.aau.dk/regler/ Særligt vejledningen er god at blive klog af. Se eventuelt også http://www.stopplagiat.nu/

Hilsen Lars

Svar #8

Jeg har ikke oversat direkte.

Brugbart svar (1)

Svar #9

Det er lige meget om du oversætter direkte eller ej. Nå du aflevere et synspunkt og benytter de samme argumenter som du tager et sted fra, så er det plagiat. Uanset om du oversætter det, bytter om på ordene eller benytter synonymer.

Hilsen Lars

Svar #10

Men fx hvis du oversætter en tekst til englesk så vil det ikke blive opdaget ved hjælp af plaigerenskontrol det fik jeg af vide. 

Brugbart svar (1)

Svar #11
31. december 2014 af Stygotius (Slettet)

Hvem er "du" ? -hvem taler du til ?

Hvorfor vil du så gerne bruge alle de snydetricks ??

Find ud af at lave dine arbejder så godt som du kan. Mere kan du ikke gøre, og mere forlanger man ikke af dig.  Glem alt det med at skrive noget som andre har fundet ud af og formuleret. Du lærer ikke noget af det; Du bliver ikke bedre af det, og du risikerer at det blive opdaget.

Vil du ikke gerne blive rigtig god til at lave noget selv ??

Hvis du skriver en anden persons tekst på et nyt sprog er det stadigvæk plagiat (lær nu at stave det ord rigtigt) 

Svar #12

Ja til næste gang vil jeg selv skrive min opgave. 

Svar #13

Det var ikke en tekst jeg havde skrevet af, det var nogle guldnoter som var tilladt at bruge, fordi jeg kunne ikke komme videre i min analyse derfor brugte jeg guldnoterne til at bygge videre på min opgave. 

Skriv et svar til: plaigerskontrol

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.