Engelsk

Angående stilistik

05. januar 2015 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg vil gerne hører om der er nogle herinde der lige hurtigt vil forklarer: begrundelsen på hvorfor denne sætning ikke skal hedde sådan:

The audience is reminded of that smoking is not allowed during  the show ?

Men i stedet:

The audience is remninded of the fact that smoking is not allowed during the show.

Jeg har fået begrundelsen at:  En præposition ikke må indlede en that-sætning....

Men tror ikke helt jeg er med:( nogen der kan forklarer præcis hvad det betyder:

Tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. januar 2015 af Stygotius (Slettet)

Hvad har dette spørgsml med stilistik at gøre ??

Det kan ikke siges på nogen anden måde. Det betyder præcis det der står, -at en præposition ikke kan styre en that-sætning.

Undtageler er "in" og "except". (in that = i og med at)  -  (except that = bortset fra at)

Hvad er det du ikke forstår i det ?

Der tre måde at klare en sådan situation på:

1  indføje "the fact"  efter præpositionen

2  bruge ing-form af verballeddet i that-sætningen og sætte subjektet i bøjet form (hvis det er et pronomen).

3  udelade præpositionen..

Svar #2
05. januar 2015 af HFNU (Slettet)

Ok :) tak  hvordan ville det lyde, hvis det var nr.2?

Jeg er lige startet på a-niveau-så der er mange ting jeg lige skal have styr på. Jeg tror det er fordi jeg ikke forstår hvor præpositionen er i sætningen?? og det er det som forvirrer mig.

Brugbart svar (0)

Svar #3

En formulerng efter pkt. 2 ville være

"The audience is reminded of smoking not being allowed during  the show" (Verballeddet var "is", og det hedder i ing-form (gerundium)  "being") 

Din sætnings præpositioin var "of"

Brugbart svar (0)

Svar #4

P.S.

Hvis grundleddet i that-sætningen havde været et pronomen, kunne det have set sådan ud:

"Hun blev ikke informeret om at han var rejst udenlands"  =

"She was not informed of him going abroad"

Svar #5
05. januar 2015 af HFNU (Slettet)

Jeg tror jeg er lidt mere med nu:) mange mange tak . Det prissætter jeg ;)

Skriv et svar til: Angående stilistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.