Andre fag

snyd

11. januar 2015 af chrissds (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej allesammen, jeg har lige et spørgsmål,

når ens lærer til en eksamen eller almindelig opgaveaflevering trykker på plagiatkontrol, kan læreren spore ens opgave, altså hvilken e-mailadresse den kommer fra, hvis en elev har fundet en opgave herinde på studieportalen? kan email-adressen fra den opgave som en tilfældig elev har fundet, spores?

På forhånd mange tak for hjælpen

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Jeg tror du blander email-adresser sammen med internet-adresser (URL). Hvis dele af teksten er kopieret fra nettet, vil kontrolprogrammet kunne finde, hvorfra det er hentet.

Svar #2
11. januar 2015 af chrissds (Slettet)

men hvis man som bruger har lagt en opgave herind på studieportalen, og en elev under en prøve henter den opgave, kan læreren så spore hvilken elev/bruger på studieportalen, der har lagt den ind, og dermed dømme den elev der har lagt opgaven ind, og dømmer læreren i så fald den elev?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Hvordan skulle din lærer kunne "dømme" en bruger på SP?

Svar #4
11. januar 2015 af chrissds (Slettet)

ved ikke, hvis han/hun har ens email-adresse, men fint nok tak for hjælpen, og det er muligvis ikke gymnasiet der kan dømme en bruger på studieportalen, der har lagt en opgave ind, som en elev har kopieret?

Brugbart svar (1)

Svar #5

Det er svært at forstå, hvad du mener. Folk, der uploader opgaver til Studieportalen, erklærer højtideligt, at de selv har skrevet opgaven og derfor har et til at lægge teksten på Portalen. Jeg kan ikke se, hvor din lærer kommer ind i billedet.

Brugbart svar (0)

Svar #6
12. januar 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

det er ikke forbudt at lægge dine egne besvarelse ind på studieportalen, ej heller når man har fået dem tilbage fra læreren. Hvis man uploader den før læreren har rettet den, ja så kan det teoretisk set ske det at plagiatkontrollen fanger den. Det burde kunne klares ved at forklare hvordan det er sket, men det er nok langt nemmere (og mere fejlsikkert) først at uploade når man har fået opgaven tilbage. Man kan i øvrigt så forbedre den besvarelse man lægger på studieportalen og dermed gøre SP endnu bedre for andre.

Hvis jeg lægger en besvarelse ind på studieportalen, som du kopierer og afleverer, så er det dig der bliver smidt ud[1], ikke mig.

Hilsen Lars

[1] jf. AAUs regelment mv., så er det standardsanktionen for en kandidatstuderende der plagierer

Skriv et svar til: snyd

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.