Programmering

Matrix-operatoner og programmering

20. januar 2015 af 09xcc

Jeg har en tilfædig matrix; M x N

Jeg ønsker at lave et plot med x- og y-koordinater, genereret ved matricen. 
Dette skal ske ved at programmet MATLAB skal køre hver søjle igennem (heraf x-koordinatet), og generere tilhørende y-koordinater.

Hvordan gør jeg det? med hvilke Foorloops eller lignende?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. januar 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Du skriver ikke hvilke matrixoperationer, der skal foretages på denne tilfældige M*N-matrix, for at generere xy-koordinater.

Hvis du har en 7*9-matrix, hvad er så x- og y-koordinater ?  Jeg forstår (måske), at x-koordinater står i en søjle, men hvordan regner du y-koordinater ud fra denne ?


Svar #2
20. januar 2015 af 09xcc

X-koordinater står i søjler, altså er der 9 x-koordinater i tilfældet med 7 x 9 matrix. Hermed er der for hver x-koordinat 7 y-koordinater. Disse skal matches med x-koordinaten, og generere 7 koordinatsæt.


Svar #3
20. januar 2015 af 09xcc

X-koordinater står i søjler, altså er der 9 x-koordinater i tilfældet med 7 x 9 matrix. Hermed er der for hver x-koordinat 7 y-koordinater. Disse skal matches med x-koordinaten, og generere 7 koordinatsæt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
20. januar 2015 af hesch (Slettet)

#3: Ikke forstået.

Hvis jeg nu skriver en 4*3-matrix op (det er nemmere):

x1  y1  y2  y3
x2  y4  y5  y6
x3  y7  y8  y9

Skal du så have dannet koordinatsættene:

(x1,y1)  (x1,y2) . . . . . . . (x3,y9)   altså ialt 9 koordinatsæt.  Eller hvad?


Svar #5
20. januar 2015 af 09xcc

Ikke helt korrekt.

Med matricen:

1   1   2   3
2   4   5   6
3   7   8   9

Skal vi have 12 koordinatsæt. Hvor antallet af søjler er x-koordinater, og tallene i søjlerne er y-koordinater. Eksempel for søjle 1: (1,1), (1.2), (1,3) og for søjle 2: (2,1), (2,4), (2,7). Forståeligt?


Brugbart svar (0)

Svar #6
20. januar 2015 af hesch (Slettet)

#5:  Ja.

Jeg kan ikke programmere i Matlab-kode, men i letlæselig Pascalkode, som du kan betragte som "pseudokode".

Du må så kigge i Matlab-manualen, for at omsætte denne.

Er det til nogen hjælp ?


Brugbart svar (1)

Svar #7
20. januar 2015 af Keal (Slettet)


Svar #8
20. januar 2015 af 09xcc

Tak!


Skriv et svar til: Matrix-operatoner og programmering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.