Engelsk

Hvordan bliver jeg bedre?

17. april 2015 af hihihej (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har aldrig været rigtig god til engelsk. Det startede i folkeskolen, hvor jeg kom bag ud og fik udviklet en angst for at kommunikere (skrift/tale) på engelsk. Jeg var bange for at tale og skrive på engelsk igennem flere år. Jeg overkom min frygt  efter to udenlandske studieophold (i Tyskland og Østrig) og står nu tilbage med en lyst og et mod på at få et flydende engelsk. Jeg vil klassificere mit engelsk som "godt", men der er alligevel et godt stykke vej til et helt flydende engelsk.

Til alle jer, der har lært at mestre det engelske sprog: Hvordan gjorde I? Nogle råd?

Min strategi er at tilmelde mig et 4 ugers intensiv kursus over sommeren. Jeg overvejer at finde noget mere avanceret litteratur og måske nogle lærebøger. Nogle anbefalinger?


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. april 2015 af Stygotius

Du "overkom"  ikke din frygt. Du overvandt den,   .....hvis du altså vil tale dansk.


Svar #2
18. april 2015 af hihihej (Slettet)

Hvad er forskellen på at overvinde og at overkomme? Ifølge http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=overkom har ordet "overkomme" 2 betydninger: "have kræfter, tid og overskud til at udføre" eller "komme over; overvinde". 


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. april 2015 af Stygotius

Det engelske "overcome" betyder at overvinde.

Det danske "overkomme"  betyder  "kunne klare, have krælfter eller tid til". Det betyder ikke "overvinde".

At bruge det i denne betydning er en  krukket efterabning af engelsk


Svar #4
18. april 2015 af hihihej (Slettet)

Men ifølge det danske sprognævn har ordet "overkomme" fået en ekstra betydning (nemlig: at overvinde). Netop efter det engelske ord "overcome" (efter 1959):

http://www.dsn.dk/noid/?noid=275585

Undskyld, at jeg er stædig. Jeg laver tonsvis af sprogfejl, så det er ikke, fordi jeg selv mestrer det danske sprog.   


Brugbart svar (1)

Svar #5
18. april 2015 af Stygotius

Nej, det kan man roligt sige.

Du tror sikkert også at "patetisk" betyder ynkelig.

Længe leve de skabagtige.


Brugbart svar (1)

Svar #6
18. april 2015 af BGH1995

#0

Hejsa

Fedt at høre, at du har mod på at lære engelsk igen!

Jeg blev for alvor god til engelsk i 7. klasse, og overvejer i dag at studere engelsk på en videregående uddannelse. Måske er det ikke mega relevant for dig, men jeg blev selv god til engelsk i 7. klasse, fordi jeg spillede forskellige online spil på computeren, som alle foregik på engelsk. På den måde lærte jeg at læse det engelske sprog, og desuden bruge det i form at chatting med andre brugere.

Måske har du en alder, hvor computerspil ikke lige er mega fedt længere :-)

I dag læser jeg bøger, artikler og ser film uden undertekster på engelsk - Det hjælper virkelig utrolig meget! Jeg vil vædde på, at dit engelsk er væsentlig forbedret efter ½ år, hvis du læser én bog i ugen.

- Og ja, så hjælper det selvfølgelig også at deltage i forskellige engelsk kurser - Men at læse bøger er altså en super god supplering!

Vh


Brugbart svar (1)

Svar #7
18. april 2015 af Stats

Sjovt... Jeg har samme frygt for engelsk.. Mit er dog kun at tale det...

Jeg er i gang med at lærer spansk - Har ingen frygt overhovedet i dette fag?

Duolingo.com anvender jeg til at forbedre mig. Dette kræver at jeg skriver Engelsk. Jeg er blevet bedre til grammatikken og det har dermed også gjordt, at jeg er blevet mere obs på grammatikken. Jeg skal bare lære at snakke det engelsk, men tænker at det kommer lige pludselig :)

Min frygt lå/ligger i grammatik delen... (En blanding mellem datid og nutid.. Jeg vil kalde ordet for: lågger)
Min frygt lågger i grammatik delen >:•)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (2)

Svar #8
18. april 2015 af Stygotius

Du kan jo begynde med at skrive "gjort" og "grammatikdelen".


Svar #9
18. april 2015 af hihihej (Slettet)

#6
Mange tak for dit svar. Jeg tror helt klart, at man får noget ud af at læse bøger og se film. Jeg vil nok ikke begive mig ud i at spile computerspil blot for chattens skyld. Jeg har dog heldigvis en god græsk veninde, som jeg snakker engelsk med her i Danmark (og så er de fleste af mine undervisere engelsktalende). 

#7  Jeg tror mange har den samme frygt og det kan i den grad afhænge af faget. Duolingo har jeg brugt til at blive bedre til tysk (men tak for forslaget). Jeg var generelt selv usikker på alt hvad der angik mit engelske sprog. Min udtale, grammatikken og bare det at gøre mig selv tydelig foran andre. Efter at have hørt en masse dårligt engelsk i forbindelse med et studieophold i udlandet, fik jeg dog mere selvtillid. Jeg fik sat mine evner lidt i perspektiv. Jeg var måske den svage elev i den danske skole, men blandt udenlandske studerende var mit engelsk ret godt


Skriv et svar til: Hvordan bliver jeg bedre?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.