Programmering

Hvad er hvad? HASTER

09. maj 2015 af TheaKDJ (Slettet)

Hej derude.

Jeg er i gang med at skrive min eksamensjournal til programmering c.

I et emne journalen, skal jeg skrive om dokumentation af mit program. Her har jeg brug for hjælp.

Jeg skal i et skema lave en beskrivelse af mine funktioner, variabler, if-sætninger m.m, men jeg er ikke sikker på at jeg 100% ved hvad forskellen på mine funktioner og variabler er. 

Nogle der kan forklarer mig dette?

Jeg mener at mine funktioner er der hvor jeg har "def" foran.


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. maj 2015 af Toonwire

En beskrivelse af din programstruktur kan gøres vha. bla. UML diagrammer, herunder evt.

- Klassediagram
- Sekvensdiagram
- Use case diagram

Funktioner er en slags egenskab i programmet; en bestemt udførelse i forbindelse med dit program.

return_type  funktions_navn (parametre) {
              Det din funktion skal udføre
}

Variabler er bare nogle der holder på forskellige værdier, alt efter hvilken type af variabler de er. Eksempelvis:  int indeholder den primitive type af "Integers", altså heltal (... -3, -2, -1, 0, 1, 2,3...).

Herunder er et eksempel på en funktion med variabler og if/else - statements

/* Funktion der finder ud af hvilket af to givne tal, der er størst */
int max(int num1, int num2) {
              int result;                          
/* lokal variabeldeklaration der indeholder resultatet */
              if (num1 > num2)
                       result = num1;
              else
                       result = num2;
              return result;
}


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. maj 2015 af Therk

Hvilket sprog skriver du i?


Svar #3
09. maj 2015 af TheaKDJ (Slettet)

Python 3.4.1


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. maj 2015 af Toonwire

Troede du skrev i C... Min fejl.
Opfattede ikke "programmering c" som programmering på C-niveau.

I Python er funktioner dem du har skrevet "def" foran.
Funktioner beskriver ofte egenskaber hos en klasse (OOP)


Svar #5
09. maj 2015 af TheaKDJ (Slettet)

Tusind tak, så er der ved at være styr på funktionerne :-)

Så mine funktioner er fx. der hvor jeg definerer mine knapper, i spillet?

Og min variable er fx:

aFont = pygame.font.SysFont('teksttype', tekst str, True, False) - som jeg bruger til mine tekststykker.

Er det en variable når jeg loader et foto ind, som skal tegnes i Pygame?


Brugbart svar (0)

Svar #6
09. maj 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Jeg ved snart ikke, men i "gamle dage" ( før objektorienteret programmering) havde man inddelt denne beskrivende dokumentation i:

-  Funktionsbeskrivelse
-  Databeskrivelse
-  Grænsefladebeskrivelse  (interface).

Funktionsbeskrivelsen kunne indeholde forklarende tekst, rutediagrammer (evt. nassi shneiderman diarammer), mm. Denne beskrivelse anvendes især til beskrivelse af funktioners, procedurers, subroutiners (og hvad man ellers kalder dem) interne virkemåde/arbejdsgang.

Databeskrivelsen beskriver variables type (real, integer, longint, complex, osv.) og hvor og til hvad de anvendes. Vigtigst her er beskrivelsen af arrays, records, og andre mere komplekse datastrukturer. Det bør også angives om det er lokale eller globale variable.

Grænsefladebeskrivelsen beskriver fx funktioners grænseflade/interface (hvordan og med hvilke parametre/variable kalder jeg denne funktion, hvilke data returneres hvor, og i hvilket format. Når et program compileres og linkes, holder compileren og linkeren øje med at alt følger spillereglerne (at format og type for en varibel stemmer overens i grænseflader, men har du en stump assemblerkode/ukendt kode, der linkes med i programmet, må compiler/linker give op hvad angår kontrol af overensstemmelse. Også hierarkisk struktur kan indgå i grænsefladebeskrivelsen. Hvis knaptryk og fotos proppes ind i programmet skal det fremgå hvordan et tryk på en knap havner i en eller anden funktion, der skal agere på det: Man skal kunne "spore" knaptrykket gennem programmet.    Er nogle funktioner interruptdrevne?

Det kan være jeg går for vidt her, men jeg prøver blot overfladisk at forklare hvad al denne dokumentation skal gøre godt for og hvad den skal anvendes til ifm. med vedligehold/ændring af (større) programmer.

Et mangelfuldt dokumenteret program er værdiløst og smides i skraldespanden ved først givne lejlighed.


Skriv et svar til: Hvad er hvad? HASTER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.