Engelsk

Abortion

11. juni 2015 af kawaiii (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Do children’s rights also count for unborn babies?

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2015 af anonym000

Det implicitte "præmis" som er indbygget i spørgsmålet, med det formål at manipulere, gør spørgsmålet bedragerisk. Denne "præmis" er at der ligger et fuldt udviklet foster i kvindens mave i samme øjeblik samlejen finder sted. Ethvert normalt begavet menneske ved at det er indlysende forkert.

Dem som vil have befolkningen til at tro at det ikke er forkert er virkelighedsbenægtere såsom kristne, fx KristenDemokraterne.

- - -

...............

Svar #2
13. juni 2015 af kawaiii (Slettet)

Det implicitte "præmis" som er indbygget i spørgsmålet, med det formål at manipulere, gør spørgsmålet bedragerisk. Denne "præmis" er at der ligger et fuldt udviklet foster i kvindens mave i samme øjeblik samlejen finder sted. Ethvert normalt begavet menneske ved at det er indlysende forkert.

Dem som vil have befolkningen til at tro at det ikke er forkert er virkelighedsbenægtere såsom kristne, fx KristenDemokraterne.

Så gælder children's rights også for "unborn" babies? 

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. juni 2015 af linekr (Slettet)

Lidt i forlængelse af #1. For at besvare det spørgsmål, tænker jeg, at du skal træde et skridt tilbage. Hvornår bliver et barn til et barn? Altså aborten forestages jo inden 8 uger. Er det så overhovedet et barn på det tidspunkt eller blot et foster, som fortalere for abort ville argumentere for? Og hvor går grænsen mellem et foster og et barn? Det bliver måske en anelse filosofisk, men jeg tænker, at før man kan arugumentere for, hvornår børnerettigheder gør sig gældende, må man have på plads, hvornår der er tale om et barn. Med andre ord, hvornår bliver et menneske til et menneske? Er det allerede ved befrugtningsstadiet? 

Jeg ville svare nej til det spørgsmål. Juridisk har et ufødt barn ikke det samme rettigheder, som et levende barn. Hvis en gravid kvinde bliver slået ihjel - lidt voldsomt eksempel, men det har en pointe - så vil drabsmanden ikke blive anklaget for mord på 2. Et ufødt barn vil i den sammenhæng ikke blive regnet for et individ og derfor heller ikke have de samme juridiske rettigheder. Etisk kan man måske argumentere for, at et udfødt barn bør have rettigheder, men i mine øjne afhænger det meget af, hvor kvinden er i sin graviditet og hvor udviklet barnet/forsteret er. Og her er vi igen tilbage til det filosofiske spørgsmål om, hvad der definerer et menneske. 

Skriv et svar til: Abortion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.