Engelsk

Apartheid

16. juni 2015 af EsFutte - Niveau: 10. klasse

Hej Alle!
Jeg skal til mundtlig prøve på torsdag og sidder og er i gang med at forberede mig..
Jeg har om Nelson Mandela og hans liv
Jeg kan ikke finde nogle hjemme sider omkring hvordan HAN bekæmpede apartheid?
Nogle der har nogle gode hjemmesider?
PÅ forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. juni 2015 af mathon

Wiki er din ven:

I 1961 blev Mandela leder af ANCs væbnede fløj Umkhonto we Sizwe ("Nationens spyd", eller MK), der indledte en væbnet kamp mod det racistiske styre. Som øverstbefalende blev Mandela også sendt på en slags våbenlejr i Algeriet. I august 1962 blev han arresteret og fængslet i fem år for ulovlige udenlandsrejser og opfordring til strejke. I juni 1964 blev han dømt igen, denne gang livstid for sin deltagelse i planlægning af væbnet kamp. Han ankom som fange nummer 466 i 1964, og fik derfor fangenummeret 46664. I 1965 blev han idømt livsvarigt fængsel, men kom dog ud igen den 11 februar 1990, efter at have siddet inde i over 27 år.

Efter at have afslået at blive løsladt mod at forsage væbnet kamp (februar 1985) forblev Mandela i fængsel indtil februar 1990, hvor vedvarende kampagner fra ANC og internationalt pres førte til frigivelsen den 11. februar efter ordre fra præsident F.W. de Klerk, der samtidig ophævede forbuddet mod ANC. Mandela og de Klerk delte Nobels fredspris i 1993.


Svar #2
16. juni 2015 af EsFutte

1000 tak! men hvordan forklare det hvordan Nelson Mandela bekæmpede apartheid?


Brugbart svar (2)

Svar #3
16. juni 2015 af mathon

…ulovlige udenlandsrejser, opfordring til strejke, opfordring til væbnet kamp, slow-down-arbejde, demonstrationer mod raceadskillelsesuretfærdigheder, civil ulydighed, samarbejde med udenlandske apartheidmodstandere, ulovlig mødevirksomhed…


Svar #4
16. juni 2015 af EsFutte

Nååår ja nu kan jeg godt se det :)


Skriv et svar til: Apartheid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.