Samfundsfag
kontrolvariabel
Hej!
Jeg læser 1 semester på statskundskab og vi har lige nu i samfunds metode 1 noget omkring kontrol variabler.
Jeg kan simpelthen ikke få en korrekt forståelse for, hvad det helt konkret er og hvordan den tages i brug, i forhold til en uafhængig og afhængig variabel.
er der en venlig sjæl, der kan opstille mig et eksempel, hvor en kontrolvariabel bliver taget i brug?
Svar #1
05. november 2015 af Studscientpol (Slettet)
Du bruger kontrol variabler til at undersøge om sammenhængen mellem X(uafhængig) og Y(afhængig) er sand eller spuriøs.
Lad os antage x1=højde, y1=12 tals karakter. Her vil der være en bivariat sammenhæng mellem x og y, da jo højere man bliver, jo højere karaktere får man..
Det kan lyde lidt underligt, men her er det vigtigt at kontrollere for tredjevariabler, f.eks. alder. Alder=x2.
Med kontrol for alder får sammenhængen mellem x1 og y1 bedre mening, da ældre man bliver, jo højere bliver man også. Uden kontrol for tredjevariablerne vil man i overnævnte sammenhæng få en spuriøs sammenhæng..
Men men, tag det roligt. Du vil få undervisning om det, i dit næste metode forløb omkring statistisk :)
Svar #2
05. november 2015 af ChriIN (Slettet)
for det første, mange tak for svaret :)
men vil det blot sige at en kontrol variabel, er en variabel man indsætter, for netop at bekræfte sin påstand yderligere og gøre den mere sikker.
lad os antage at jeg har x=højere uddannelse fører til y=højere valgdeltagelse
hvad kunne en kontrol variable være i forhold til dette eksempel?
Svar #3
Ja, kontrol variabler er for at sikre, at der er tale om en sand sammenhæng og ikke falsk.
F.eks. Indkomst, da jf. Elklit tekst om sofavælgerne, er deltagelse i en valghandling også et spørgsmål om ressourcer.
Bopæl, alder, kan også være kontrol viarabler med sætter ind.
En ulempe med for mange kontrolvariabler kan være der opstår multikollinearitet, da en inddragelse af mange variabler gør det sværere at måle sammenhænge mellem x og y
Svar #4
ok nu begynder det at give lidt mere mening.
Hvad menes der så, når der skrives at man vil holde kontrol variablen konstant? kan du give et eksempel på det? :)
Svar #5
sorry der kludrede jeg vist lidt i det. prøver igen :)
hvad menes der så, når man vil holde en variable konstant. så vidt jeg har forstået gør man dette når man vil indsætte en kontrol variable. giver det mening det jeg siger, eller rammer jeg helt ved siden af?
Svar #6
Man holder en kontrol variabel konstant for at undersøge sammenhængen og variationen på x og y.
Svar #7
Derefter indsætter vi en kontrol variable der kunne hedde x=indkomst. Og vores y er stadig høj valgdeltagelse.
Disse data vi får, sammenligner vi så med de gamle data, hvor x var uddannelse.
Dvs. At holde variablen konstant er blot en anden måde at sige, at man gemmer data fra den pågældende undersøgelse og derefter sammenligner dem med data fra undersøgelsen med kontrol variablen.
Svar #8
Nej, kontrol variablerne indgår i den regression du laver. Hvis du ignorerer kontrolvariablerne foretager du en bivariat regression.
Du har y1=højere valgdeltagelse, x1=højere uddannelse, x2=indkomst, x3=alder, x4=bopæl.
Fortolkning af koefficienter:
- Bivariat regression: hældningen b er effekten af x, når øvrige variable ignoreres.
- Multivariat regression: hældningen bk er effekt af xk, når øvrige variable holdes konstant (dvs. en partiel effekt).
Ligning for bivariat regression: E(Y)=a+bx
Ligning for multivariat regression: E(Y)=a+B1x1+b2x2+,.... , bkxk
Svar #9
Svar #10
ja, det kan du, plus du også viser, hvad som er med til at forårsage sammenhængen mellem x og y.
Hvilket universitet går du på?
Svar #12
Skriv et svar til: kontrolvariabel
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.