Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Det hvide snit/lobotomi

12. november 2015 af DerStinner (Slettet)

Hej derude!

Jeg skal til at skrive SRP i biologi og historie , og jeg har valgt at skrive om Det hvide snit/lobotomi, men jeg mangler noget historiefagligt. Jeg vi gerne kigge på noget med menneskerettigheder, menneskesyn, og den politiske tankegang bag Det hvide snit. Min historielærer syntes jeg mangler noget mere historiefagligt, men jeg kan ikke rigtigt finde på mere...
Nogen som har nogle ideer? Det ville virkelig være en kæmpe stor hjælp!!

Stine


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. november 2015 af 123434

Hvad med at låne en bog om det hvide snit?

Med hensyn til historie kunne du fokusere på baggrunden for det hvide snit. Hvilke tankegange dengang retfærdiggjore at man skar en del af en psykisk sygs hjerne fra? 

Menneskerettigheder er mere samfundsfagligt, men datidens tankegang og handlinger hører under historie


Svar #2
12. november 2015 af DerStinner (Slettet)

Jeg har lånt masser af bøger, men ingen af et godt fagligt historie niveau i sig.

Min lærer ville gerne have at jeg inddrager noget med krig og USA og Sovjets forhold til hinanden, som kunne påvirke synet på mennesker, men jeg er i tvivl om hvad jeg ellers ville kunne inddrage af historie


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. november 2015 af 123434

2#

I så fald, så tænker jeg ikke, at der er så relevant i forhold til det hvide snit. Så skal du måske finde et helt nyt emne. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. november 2015 af DrNielsen

Jeg kan ikke se hvordan USA/Sovjets forhold på nogen måde har relevans. Du kan måske se på hvordan en operation som lobotomi kunne blive almen praksis uden videre kontrol og hvordan måden at forske på har ændret sig til mere evidensbaseret. Så vidt jeg ved bygger operationen på forsøg og dårligt beskrevet viden :)


Svar #5
13. november 2015 af DerStinner (Slettet)

Ja det kunne jeg godt, men jeg har bare brug for noget historie i USA hvor mange af de hvide snit foregik, men jeg har bare svært ved at finde på noget helt konkret.

Men jeg vil helt sikkert bruge dine forslag :)


Skriv et svar til: Det hvide snit/lobotomi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.