Psykologi

Fordomme/bias?

04. december 2015 af Patiih (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej med jer

Jeg er kommet i tvivl om forskellen på bias og fordomme. Er det sådan, at man kan bruge det ene som et synonym for det andet? Eller ligger der faktisk forskellige betydninger i de to ord? Jeg tænker, at det betyder det samme, men jeg er i tvivl. :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. december 2015 af klotte (Slettet)

Hej 

Det er ikke det samme bias er mere et statistisk begreb for en skævhed- Det er ikke helt det samme som en normativ tilgang....det der er biased skal helst ikke tælle med i en undersøgelse. Hvis jeg nu laver en undersøgelse om grøntsager som sunde og selv har et gartneri er jeg biased....

Mvh


Svar #2
06. december 2015 af Patiih (Slettet)

Hej Klotte

Tusind tak for svaret, det giver mening.. Tror jeg nok..

Ud fra det du skriver, så forstår jeg det som,  at alt der ikke har en objektiv tilgang til noget der undersøges, er biased? Og hvis det forekommer i en undersøgelser, så skal man i det mindste have øje for de her biases, da de kan påvirke undersøgelsen på en fejlagtig måde?

Vh.


Brugbart svar (1)

Svar #3
07. december 2015 af klotte (Slettet)

Ja det er måske sådan bortset fra at "objektiv" ikke findes. Men forforståelse er et meget bedre ord end fordomme -som er mere normativt alla accepteret eller ikke acepteret- hvor biased er mere forudindtaget ....

Selvtak :)


Skriv et svar til: Fordomme/bias?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.