Samfundsfag
Lempelig og stram finanspolitik
Hej derude,
er der er en som kan hjælpe mig med at forklare om lempelig og stram finanspolitik? Jeg spørger da jeg ikke helt forstår den og kunne virkelig godt bruge noget hjælp til at forstå den.
Håber der nogen som er god til at forklare den meget enkelt så jeg kan forstå det.. :)
På forhånd tak.
Svar #1
14. januar 2016 af BadBoyBard (Slettet)
#0: Er det til økonomi, du skal bruge dette til? Har i haft noget om samlede efterspørgesel (AD-AS modeller) i økonomi? Husk, at finanspolitik kun har noget med det offentliges udgifter at gøre, intet med centralbankens stradegier. De to termer har jo følgende træk.
- Stram finanspolitik: Det er her, at en goverment/regering (G) typisk skærer ned på offentlige udgifter og/eller forhøjer skatterne i samfundet. Dette finder typisk sted i en højkonjuktur for at reducere inflationspres, der normalt kommer fra en forhøjede samlede efterspørgsel (AD). Normalt bruges en stram finanspolitik derfor for at få den samlede efterspørgsel (AD) til at falde. Dette vil så medføre, at de forhøjede skatter vil reducere at forbrugernes efterspørgsel på goder og tjenester (C) da de jo har mindre indkomst og rigdom som følge af forhøjede skatter.
- Lempelig finanspolitik: Denne type fiscal politik bruges normalt til at få den samlede efterspørgsel til at stige (AD). Dette bruges typisk i en recession/lavkonjuktur for at stimulere en fremgang i økonomien. Her vil skatterne (T) typisk blive formindsket, regeringen vil stige dens offentlige udgifter (G), og forbrugerne vil så kræve mere, da de jo har en større disponel indkomst, eftersom skatterne er reduceret.
Husk endelig, at en stram finanspolitk normalt bærer mindre præg på en regerings finanser end en lempelig finanspolitk, men stram- og lempelig finanspolitik bruges i hhv. høj- eller lavkonjuktur, respektivt.
Giver dette mening?
BARD
Svar #2
14. januar 2016 af CamillaRasmussen94 (Slettet)
Skal bruge det i forhold til samfundsfag :) Og jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår det hele du har skrevet :)
Svar #3
14. januar 2016 af BadBoyBard (Slettet)
#2: Hvad er det specifikt, du ikke forstår? Det ville gøre livet lidt nemmere for mig.
Skriv et svar til: Lempelig og stram finanspolitik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.