Andre fag

Hjemløse- projektuge

19. februar 2016 af sofe1 - Niveau: 9. klasse

Hejsa :) 

Jeg skal have projektuge i  efter vinterferien og jeg har valgt at have om hjemløse. Jeg er  i tvivl om hvem man kan sætte op mod hinanden så man får gang i en diskussion...  og hvad jeg skal lave efter jeg har fundet på min problemformulering og undrespørgsmål.

her er de: 

Problemformulering
Hvilken muligheder har de, og er hjælpen god nok?

Undrespørgsmål:

Hvad gøre Danmark for at hjælpe de hjemløse?
Stiger hjemløsheden eller flader den?
Tænker vi mere på udlændings problemer, end vi tænker på de hjemløse?
Hvordan er hverdagen for de hjemløse?
Er de hjemløses baggrund skyld i deres situation?
Har de selv valgt denne form for livsstil, eller er de tvunget til det?
Hvordan tjener de penge?
Hvordan overlever de?

ja, det er det hele. jeg ved ikke hvad jeg skal skrive mere har i nogle ideer?

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2016 af navneterperry (Slettet)

Dine underspørgsmål er super fine! Jeg ville nok sætte dem i en anden rækkefølge og ændre lidt i problemformuleringen: 

Problemformulering: Hvilke problemer står de danske hjemløs overfor - og får de tilstrækkeligt med hjælp?

Hvad er en hjemløs?
- Hvordan er hverdagen for de hjemløse?
- Hvordan tjener de penge?
- Hvordan overlever de?

Hvordan har de hjemløse det?
- Er de hjemløses baggrund skyld i deres situation?
- Har de selv valgt denne form for livsstil eller er de tvunget til det?
- Stiger hjemløsheden eller falder den?

Hvad kan vi gøre?
- Hvad gør Danmark for at hjælpe de hjemløse?
- Tænker vi mere på problemer i u-landene end vi tænker på de hjemløse? (Her kan du tage to forskellige personer der har forskellige meninger og sætte dem op imod hinanden og se på fordele og ulemper i det de siger)

Jeg synes det er rigtigt fint at du har taget "problematikken" med at vi samtidig hjælper udlændinge og hjemløse på samme tid. Det er der jo nogle i Danmark, som ikke synes er ok. Her vil jeg så bare påpege at det er meget vigtigt at du husker på at det er en meningssag og at der er flere meninger om det. Jeg hører personligt til den del af befolkningen der mener at vi naturligvis kan hjælpe udlandet samtidig med at vi hjælper de danske hjemløse. Det at vi hjælper i u-landene betyder ikke at vi jo IKKE samtidig kan hjælpe danske udsatte. Det ville være lidt som at sige at man kan ikke hjælpe Kræftens Bekæmpelse og samtidig Kattens Værn - for det kan man jo sagtens :) 
Spørgsmålet er jo så bare om det er pengene det kommer an på eller den enkelte hjemløses vilje til ikke at bo på gaden, der forhindrer dem i at leve et almindeligt liv - det er jo det du finder ud af når du besvarer spørgsmålet om de selv "Har valgt denne form for livsstil eller er de tvunget til det?". 

Brugbart svar (0)

Svar #2
20. februar 2016 af navneterperry (Slettet)

Du kan evt. som produkt lave et interview med en hjemløs og sætte det ind under "Hvordan har de hjemløse det?". Du kan enten lave det som en lille mini-dokumentar eller skrive det som en reportage. Tag gerne nogle billeder, hvis du skriver det som en reportage, det vil gøre det rigtig fint 

Svar #3
26. februar 2016 af sofe1

Mange tak for din hjælp :D det hjælper mig meget :D

Skriv et svar til: Hjemløse- projektuge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.