Engelsk

Who, whom eller which

28. februar 2016 af pashtoon123 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg har en sætning, hvor jeg er i tvivl, om jeg skal bruge who, whom eller which. Jeg har selv brugt which, da ud fra min viden betegner who og whom levede væsner: 

After World War II, the decolonisation began, and the forme colonies became independent nations, which are now part of the Commonwealth of Nations. 

Tak på Forhånd! 

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. februar 2016 af Moderatoren

Brugbart svar (1)

Svar #2
29. februar 2016 af MHR1993 (Slettet)

Groft sagt:

Det demonstrative pronomen which henviser til en genstand eller en gruppe af genstande, fx colonies.
Det demonstrative pronomen who henviser til en person og også højerestående kæledyr, fx David CameronFelix (som kattenavn).
Det demonstrative whom følger samme regel som med who - dog er der den grammatiske forskel at whom er objekt i (relativ)sætningen, fx the girl, whom I love, is amazing (akkusativobjekt); to whom may I adress this letter? (præpositionalobjekt).
NB: Vær dog opmærksom på at brugen af ordet whom vakler lidt i det talte sprog og til dels det skrevne (jf. fx the girl, who(m) I love, is amazing). Dog skal der altid stå whom efter en præposition.
Endvidere findes der formen whose der svarer til det danske hvis, fx Whose book is it?

Forresten skal du rette "forme" til "former".

Skriv et svar til: Who, whom eller which

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.