Psykologi

Socialpsykologi

24. marts 2016 af sumia9 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej. Jeg prøver at finde nogle psykologiske teorier der kan besvare følgende to spørgsmål, men kan ikke helt finde noget. Jeg ved at det er socialpsykologi og grupper og roller jeg skal have fokus på, men har svært ved at finde præcise svar på følgende to spørgsmål. 

1. Hvorfor kan det til tider være nemmere, at overtræde personlige grænser, når handlingen udføres i grupper?

2. Hvilke konsekvenser kan overtrædelse af personlige grænse give det enkelte individ på længere sigt?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. marts 2016 af Studentos

1. 

I en gruppe kan man føle sig presset til at gøre noget, man ikke har lyst til, ved at størstedelen af gruppen overtaler den enkelte eller mindretallet til at gøre det samme, selvom den enkelte eller mindre tallet egentlig ikke har lyst og/eller kan se det forkerte i handlingen. Det skyldes måske bl.a. frygten for at blive ekskluderet fra gruppen. Vil vove at påstå, at i en gruppe har man hinandens accept, og man bakker op om hinanden. Man kan lettere overtræde sine grænser på denne måde. 

2. 

- Man ender med at blive en anden person end den man oprigtigt skulle være.

- I tilfælde af at man har omgået sig med de forkerte, så kan det også ende ud i kriminalitet og så videre. 

- Mindre selvtillid/selvværd. 


Svar #2
24. marts 2016 af sumia9 (Slettet)

Mange tak. Enig når du skriver at det er lettere at overtræde sine grænser når man har gruppens støtte og accept, men tænker er der nogle psykologer der beskriver dette. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. marts 2016 af Studentos

Ved ikke om det her kan bruges: [LINK]


Svar #4
24. marts 2016 af sumia9 (Slettet)

Ikke helt, men tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: Socialpsykologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.