Dansk

En Københavner i Jylland

25. april 2016 af Hovte - Niveau: 10. klasse

Hey.
Er der nogle, som har analyseret ''En Københavner i Jylland''? Står nemlig og skal op i den til eksamen, og jeg kan ikke helt komme igang. Så hvis der er en venlig sjæl, som vil sende en analyse, ville det være rigtig dejligt. Tak på forhånd 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2016 af rikk634a (Slettet)

Essayets genretræk

Hvis man kender essayets genretræk, så ved man, hvilke krav der gælder, når man selv skal skrive et essay. Her er fire essay genretræk:

Essayet er en ikke-fiktionstekst, hvor der også er træk, som kendes fra fiktionen.

side 1, spalte 1, linje 3 - 4

ikke blot af en københavner, men en hundrede procents københavner.

Niveau 1:

Hvad er DanTurélls afsæt for at skrive dette essay? - Hvad vil han egentlig gerne fortælle noget om?

at vi ikke skal se så skævt til hinanden, hvis nu man er fra jylland, fyn eller sjælland.

Passer titlen til essayets indhold? Hvorfor/hvorfor ikke?

Ja det gør den fordi det handler om en københavner der kommer til nordjylland, og titlen er en københavner i jylland.

Hvilken målgruppe har DanTuréll skrevet til?

vi sige sige det er en tekst til voksne mennesker, fordi det ville ikke være en spændende tekst for unge eller børn

Hvilke tanker sætter dette essay i gang hos dig?

når jeg læser dette essay, begynder jeg at tænke på hvorfor fx. københavnere og mennesker fra nordjylland, tænker så meget forkert om hinanden.

Niveau 2:

Hvem er Dan Turéll? - Find informationer på nettet. Dan Turèll har

arbejdet som mælkemand, flyttemand, sælger, postbud, journalist, pusher, jord- og betonarbejder, disc-jockey, vinduespudser, korrekturlæser m.m. Hans første skribentvirksomhed var som jazzanmelder. I starten af 1970'erne underviste han sammen med Jannick Storm

Karakteristik af Dan Turéll (i teksten) - Hvordan er han, hvad tænker han og hvilke holdninger har han?

han kan ikke forstå hvorfor nogle behandler indvandrere som de gør, og han synes at de er velkommen her, men at vi bare ikke behøver at have noget med at gøre

han er anti-racist, københavner,

Hvad er problemet ifølge Dan Turéll?

at folk ikke behandler immigranter, eller indvandrere særligt godt.

Niveau 3:

Hvordan er dette essay skrevet? - Hvad gør det anderledes end de andre essays, vi har læst? (sprog, skrivemåde m.m.)

den er ikke lige så seriøs som alle de andre essays som vi har skrevet, fordi der er rigtigt meget selvironi i teksten

Hvad er essayistens budskab? - Har essayet en morale?

at man skal behandle hinanden bedre.

Hvad kan man perspektivere dette essay til? Andre tekster I har læst, verden, samfundet m.m.?

generelt samfundet og hvordan vi går og opfatter hinanden som forskellige personer.


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. april 2016 af Jakob132

Husk at komme godt omkring Dan Turell som person (vil bestemt mene, at det også går helt ned i niveau 3) og hans måde at skrive og udtrykke sig på. Han havde en meget karakteristisk retorik, hvilket stort set altid gennemsyrer hans tekster.

Se eventuelt også på om han forsøger at manipulere læseren. Har han en holdning han gerne vil putte over på læseren? Bruger han retoriske kneb for at opnå dette? (se eventuelt på de tre appelformer: pathos, ethos og logos).


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. juni 2018 af BenjaminFeraru

Hvad er temaet i Essayet?


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. juni 2018 af ToveBjergegaard

BenjaminFeraru jeg var oppe i "en københavner i jylland" da jeg gik i 9. klasse, og jeg sagde at teamet var kulturforskelle :) 


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. juni 2018 af Denkloge15 (Slettet)

Hvad er disse ting i essayene???
Budskab
Genre
Personkarakteristik
Teamer
Berettermodellen
Miljø
Analyse og fortolkning af essayene
Og et resume af essayene

Det ville være en stor hjælp hvis i vil hjælpe tak på forhånd :)

Brugbart svar (0)

Svar #6
07. juni 2018 af Denkloge15 (Slettet)

Nogle der ville hjælpe

Brugbart svar (0)

Svar #7
23. marts 2020 af hawr0086

Hvad er disse ting i essayene???
Budskab: er hvad forfattern prøver at fortælle os 
Genre: Genre betyder slags eller art. Det er et overordnet begreb til at beskrive arten eller karakteren af en kulturel produktion, en tekst, et billede, en film, eller måske blot et udsagn. Når man siger at fx en tekst eller et maleri tilhører en bestemt genre, siger man altså noget om hvad det er for en type tekst man står overfor.
Personkarakteristik: Når man laver en personkarakteristik, analyserer man de personer, der optræder i teksten, med henblik på både de ydre og indre karaktertræk. På den måde karakteriserer man både personens udseende og karakteregenskaber. Både ydre og indre personkarakteristik kan være enten direkte eller indirekte.

Teamer: ?tema, inden for litteraturen en teksts overordnede idé, grundtanke eller dens symbolske betydning. Et litterært værks tema kan ifølge nykritikken med dens interesse for tekstens struktur bestemmes som et spændingsforhold, en modsætning, en konflikt, som fremstår af samspillet mellem indhold og udtryk.
Berettermodellen: En berettermodel er også kendt som en spændingskurve og en Hollywood model. Berettermodellen beskriver en fortællings spændingsudvikling over tid. Berettermodellen bruges til at beskrive udviklingen i handlingsforløbet i både film og tekst (især romaner og noveller).
Miljø: miljø, de ydre forhold, der påvirker mennesker og andre organismer. ... Nu bruges miljø ofte meget bredt og omfatter ud over kvaliteten af vand, luft og andre fysiske omgivelser, fx et smukt skovmiljø, også sociale, kulturelle, politiske og økonomiske forhold, fx køkkenmiljø og psykisk arbejdsmiljø (se også miljøterapi).
Analyse og fortolkning af essayene: Hvad oplever du som den egentlige mening med teksten? Fortolkningen er læserens helhedsforståelse af teksten og er et resultat af analysen. Når man fortolker kommer man frem til tekstens tema.
Og et resume af essayene: Et resume er en kort fortælling af det læste og må maksimalt være 5-10 linjer. Hvis du skriver for meget, er det et referat. Det er vigtigt med et resume, at man fortæller det vigtigste der sker. Det populæreste kendetegn for et resume er at det er en meget lille tekst der beskriver handlingen af det læste.


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. marts 2020 af hawr0086

her er noget du måske kunne bruge


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. maj 2022 af Annicca (Slettet)

Ved godt det er et stykke tid siden dette opslag er blevet oprettet, men jeg forsøger alligevel.
Er der mon nogen som vil hjælpe mig med to opgaver til analysen af essayet.

Personkaretekstik af jeg-fortællerne (Dan/forfatteren) ?
Hvad kan jeg da bruge til den del???


Jeg leder efter et sted i selve teksten, hvor der tydeligt ses, at han ikke er imod jyderne???


Håber på hjælp!!!!
Tak.

Skriv et svar til: En Københavner i Jylland

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.