Samfundsfag

Fairtrade

11. maj 2016 af CLLR (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hejsa:)

Jeg har trukket samfundsfag og jeg har derfor valgt at have om fairtrade. Jeg tænkte på om i mådek havde en ide til et produkt? Det skal være noget man kan bruge til fremlæggelsen. Jeg havde tænkt på at lave en model/planche som viste forskellen på fairtrade/og ikke-fairtrde, men ved ikke helt hvordan?  Har i andre ideer til et produkt? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. maj 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

Plakaten kunne vise to forskellige pengestrømme (som stabler af mønter måske), et der viser hvordan pengene ved ikke-fairtrade varer, ryger lige i griske koncernes lommer. Og et der viser hvor pengene fra fairtrade varer ryger hen.

Svar #2
11. maj 2016 af CLLR (Slettet)

God ide! men hvad mener du sådan helt præcist? ;) er nemlig en lille smule forvirret

Brugbart svar (0)

Svar #3
11. maj 2016 af LarsJensen0 (Slettet)

eksempel: tegn to vandrette linjer. De skal forestille pengekæden, dvs. hvem der tjener på en vare.

Den øverste set fra venstre mød højre:

En person køber en pose jordnødder (eller anden fairtrade vare) i et supermarked, vis 30 kr ved siden af. Tegn en pil nedad med 10 kr og skriv "skatter og afgiver" ved den. Tegn en pil fra supermarkedet og hen til et lager (skriv evt. grossist på bygningen), tegn en pil nedad med 10 kr. derved, tegn en pil videre til opkøber i U-land, tegn en pil ned, med 8 kr. derved, tegn en pil videre til en bonde, så vidt jeg kan regne ud, så er der 2 kr. der skal tegnes derved. De to kroner er bondens betaling.

Den nederste set fra venstre mod højre.

(egentlig samme pil, men denne gang med priser og aktørere fra en faritrades varerkæde. Skulle gerne give et større beløb til bonden. Ellers er det hele spildt)

Håbe det gav lidt mere forståelse.

Svar #4
11. maj 2016 af CLLR (Slettet)

1000tak for svar! :) 

Skriv et svar til: Fairtrade

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.