Samfundsfag

Samfundsfagligmetode

27. maj 2016 af SanderW (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej Studieportalen.

Min opgave lyder, jeg skal finde ud af "hvilken samfundsfaglig metode jeg kan bruge til at finde hvad en kendte person tjener på reklamer/reklamefilm". 

Jeg er en smule lost her fordi, de kendte jo ikke har pligt til at oplyse deres løn.
Hvilken samfundsfaglige metode kan bruges her?
Hvad går den ud på?
Hvad er fordelene ved og ulemperne ved denne metode? 

Mvh Sander.  


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. maj 2016 af Sfeldt (Slettet)

Hmmmm. Samfundsfaglige metoder er interviews, statistik, kvalitative og kvantitive undersøgelser.....


Svar #2
27. maj 2016 af SanderW (Slettet)

Ja præcis, men det kan være svært at lave et interview, fordi de kendte ikke er forpligtet til at fortælle hvad de tjener generelt eller på en konkret reklame. Det samme med kvantitativ hvis der ikke bliver udgivet noget beløb, kan der heller ikke blive lavet nogen kurver eller grafer og kvalitativ metode, det svært at observerer nogen oplysninger der ikke bliver udgivet:(


Brugbart svar (1)

Svar #3
29. maj 2016 af Studscientpol (Slettet)

#2

Er det ikke en kraftig spekulation at de skulle tale usandt??? Men omvendt er det fint, at du har gjort dig nogle tanker om kvalitative interviews begrænsninger. 

Du kan istedet bruge sekundære data, f.eks. Danmarks stastisk til kvantitative undersøgelser, og i forhold til interviews er der talrige TV interviews, AVIS interviews osv. Du skal huske på, at sekundære data for dig fer mere vallide end de data, du som gymnasieelev selv kan producere. Der er ingen gymnasieelever der kan producere brugbare data, da de ikke har den metodisk kunnen. Sorry to say. 


Svar #4
29. maj 2016 af SanderW (Slettet)

Selvfølgelig kan jeg ikke producere brugbar date, men kan jeg basere en kvantitative undersøgelse fra sekundære data? 
-Vil dette blive accepteret hvis jeg bare arugmenter for brugen af metoden, samt fordel og ulemper? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. maj 2016 af Studscientpol (Slettet)

#4

Sagtens, med mindre der står eksplicit noget andet :)


Svar #6
30. maj 2016 af SanderW (Slettet)

Okay, super tak :) 


Skriv et svar til: Samfundsfagligmetode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.