Erhvervscase

Logistik

12. juni 2016 af bia (Slettet)

Håber der er en der kan finde ud af dette.. Er gået lidt død i det..

Har prøvet at udregne 1'eren via. Wilsons formel.. Men ved ikke om det er rigtigt, overhovedet..! Har fået det til: 19.600

Her er opgaven, på forhånd tak!!!

Forestil dig at du forhandler et bestemt produkt. Af dette sælger du årligt i alt 700 stk. Salget foregår jævnt over hele året. Varens kostpris udgør kr. 50 pr. stk. Lageromkostningerne udgør 25% p.a. af gennemsnitslagerets værdi. Indkøbsomkostninger udgør kr. 175 pr. afgiven ordre. Man har ikke noget sikkerhedslager. Leveringstid er 20 dage.

1. Beregn den optimale indkøbsmængde pr gang

2. Beregn de årlige lager og indkøbsomkostninger ved den optimale indkøbsmængde pr gang

3. Beregn bestillingspunktet for produktet

4. Redegør for det anvendte disponeringssytsem, herunder fordele og risici


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2016 af BjarkeHald60 (Slettet)

Husk at tage kvadratroden af de 19.600, så får du optimal indkøbsstørrelse til 140 stk. :)


Svar #2
12. juni 2016 af bia (Slettet)

#1

Husk at tage kvadratroden af de 19.600, så får du optimal indkøbsstørrelse til 140 stk. :)

Jeps, fandt jeg lige ud af.. Havde sgu ikke kvadratrod på den her lommeregner haha :P 

Kunne være så fedt hvis du kunne hjælpe mig med de andre spørgsmål


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juni 2016 af BjarkeHald60 (Slettet)

til 2 kan du beregne lageromkostningerne som (140*50*25%)/2= 875 kr. og indkøbsomkostninger 175*5 (5 kommer fra at du skal indkøbe 5 gange om året) = 875 kr. 

Man kan desuden se at man har beregnet opgave 1 rigtig hvis lageromkostninger og indkøbsomkostninger er lig hinanden.


Svar #4
12. juni 2016 af bia (Slettet)

#3

til 2 kan du beregne lageromkostningerne som (140*50*25%)/2= 875 kr. og indkøbsomkostninger 175*5 (5 kommer fra at du skal indkøbe 5 gange om året) = 875 kr. 

Man kan desuden se at man har beregnet opgave 1 rigtig hvis lageromkostninger og indkøbsomkostninger er lig hinanden.

Tak

Du må meget gerne hjælpe mig med resten også, hvis du har lyst tid og overskud! kunne være fantastisk!!

Der er også disse 2 spørgsmål til jeg glemte at skrive på:

Vurder hvorvidt et automatiseret økonomisystem kan hjælpe med styringen af den optimale indkøbs- og lagermængde

- Vurder hvad et sikkerhedslager vil betyde for beregningerne ovenfor, der skal ikke udføres konkrete bregninger


Svar #5
12. juni 2016 af bia (Slettet)

#3

til 2 kan du beregne lageromkostningerne som (140*50*25%)/2= 875 kr. og indkøbsomkostninger 175*5 (5 kommer fra at du skal indkøbe 5 gange om året) = 875 kr. 

Man kan desuden se at man har beregnet opgave 1 rigtig hvis lageromkostninger og indkøbsomkostninger er lig hinanden.

"til 2 kan du beregne lageromkostningerne som (140*50*25%)/2= 875 kr."

Hvilken formel/udregning er det? :) Altså hvad kan jeg sige jeg har brugt 


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. juni 2016 af BjarkeHald60 (Slettet)

#5
#3

til 2 kan du beregne lageromkostningerne som (140*50*25%)/2= 875 kr. og indkøbsomkostninger 175*5 (5 kommer fra at du skal indkøbe 5 gange om året) = 875 kr. 

Man kan desuden se at man har beregnet opgave 1 rigtig hvis lageromkostninger og indkøbsomkostninger er lig hinanden.

"til 2 kan du beregne lageromkostningerne som (140*50*25%)/2= 875 kr."

Hvilken formel/udregning er det? :) Altså hvad kan jeg sige jeg har brugt 

Den bør stå i din bog, der hvor wilson's formel også står. hvor der står (optimal indkøbsstørrelse*pris pr. stk.*lageromkostninger)/2


Skriv et svar til: Logistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.