Samfundsfag

HJÆLP TIL EKSAMEN - AKUT

14. juni 2016 af 12345hey (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej folkens.

Jeg er stødt på ord, som jeg slet ikke forstår:

1. Politisk forgrening 

2. Politiske rettigheder

3. Flerpartisystem

4.  flertalsvalg i enkelmandkredse 

5. forholdstalsvalg 

6. Lovgivningsprocessen 

Please hjælp med at give en forklaring på dem ;-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2016 af karim1 (Slettet)

1. Jeg tror bare at det er politiske retninger, hvis jeg ikke har misforstået begrebet. 

2. Det er borgernes ret til at deltage i den politiske proces. Det kan være ved at deltage i den politiske debat,  have ret til at stemme, ytringsfrihed osv.

3. Det er når der inden for et politisk system findes flere partier (mere end to partier) som kan stille op til valg.

4. kort sagt: Vinderen tager det hele. Du skal forestille dig at landet er delt i valgkredste, hvor vinder af en kreds er den person der har fået flest stemmer. De andre stemmer går bare tabt og betyder ikke noget. (eksempel: USA og Storbritannien)

5. Det er det andet hovedprincip for parlamentsvalg (det første er det vi har snakket om i 4) og det er den valgmetode vi har i Danmark. I den her metode tildeles partierne det antal pladser i Folketinget som deres andel af det samlede antal stemmer berettiger dem. Du skal her tænke på det modsatte af flertalsvalg i enkelmandkredse. Her er der ikke stemmer der går tabt fordi alle vælgere har mulighed for at blive repræsenteret og samtidig får alle politiske grupper chance for repræsentation i regeringen.

6. Først har vi initiativfasen, hvor der her fremsættes et lovforslag af regeringen eller folketingsmedlemmer på baggrunden af et eller andet samfundmæssigt behov. Så kommer fase 2, forberedelsesfasen, hvor man her undersøger det område der skal lovgives om og her bliver lovforslaget også formuleret og fremsat. Derefter kommer den videre til folketinget hvor vi har fase 3, beslutningsfasen. I den her fase er der en 1. behandling (enkelte partier kommer med deres holdninger til forslaget), en 2. behandling (lovforslaget bliver drøftet mere detaljeret og der tilføjes evt. ændringer) og en 3. behandling (lovforslaget diskuteres og vedtages endeligt). Når lovforslaget er færdigbehanldet kommer den videre til fase 4, iværksættelsesfasen, hvor loven her implementeres. Dette gøres af ministerierne på området. Efter vedtagelsen bliver loven offentliggjort og man kan finde den og følge arbejdet i beslutningsfasen.

Jeg håber at det hjalp lidt :) Good luck

Skriv et svar til: HJÆLP TIL EKSAMEN - AKUT

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.