Samfundsfag

Kernevælger og marginalvælger

09. september 2016 af Nillle009 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har fået spørgsmålet "Hvorfor går vælgerne fra kernevælgere til marginalvælgere?"

Jeg håber i kan hjælpe mig med det :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. september 2016 af Soeffi

#0. En kernevælger er en der aldrig skifter parti, mens en marginalvælger er en der ofte gør.

I gamle dage var der bønder, arbejdere, funktionærer (folk der ikke lavede fysisk arbejde) og arbejdsgivere. Hver af disse befolkningsgrupper havde hvert sit parti, som de altid stemte på.

Bønder dvs. gårdejere og bedrestillede folk på landet stemte på Venstre. Arbejdere dvs. folk i byerne med fysisk arbejde stemte på Socialdemokratiet. Det samme gjorde offentilig ansatte funktionærer, da Socialdemokratiet gik ind for en større offentlig sektor. Arbejdsgiverne stemte på Konservative Folkeparti og folk, der ikke kunne bestemme, sig stemte på det Radikale Venstre, der oprindelig havde været husmændene og landarbejderenes parti.

I dag findes disse befolkningsgrupper ikke i samme omfang som før, da de fleste efterhånden tilhører middelklassen. Derfor er flere blevet marginalvælgere.


Skriv et svar til: Kernevælger og marginalvælger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.