Samfundsfag

Epidemi i srp

01. oktober 2017 af simonclr (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skriver om epidemi i matematik og samfundsfag til srp'en ii december. 

Men jeg er stadig i tvivl om, hvordan jeg kan berøre "epidemi" på det samfundsfaglige omårde, så jeg kan nå en god karakter der? Mine egne overvejelser er, at komme ind på det etiske. Og hvilken epidemi er mest oplagt at vælge? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2017 af AngelOneOne

Hej,

Du kan også overveje nogle af disse områder. Der er masser af samfundsfagsmæssige vinkler du kan dreje dem på.

Du kan se på de disponerende faktorer. Her kan køn for eksempel spille en rolle. Klima og vejr kan også have indvirkning på de disponerende faktorer. Af andre disponerende faktorer kan nævnes utilstrækkelig ernæring, træthed, alder, miljø, vaner, livsstil, erhverv, allerede eksisterende sygdom og kemoterapi.

Du kan også se på reservoirerne. Her er der tale om hvor smittestofferne kommer fra. De er delt op i tre reservoirer, menneskelige, dyre- og ikke-levende reservoirer.

Til sidst kan du også se på smitteoverførslen. Der er her syv hovedkategorier (hvor du i flere af dem nok kan inddrage noget samfundsfagsrelevant), kontaktsmitte, indirekte kontaktsmitte, dråbekontaktsmitte, transportsmitte, vandbåren smitte, luftbårensmitte og biologisk smitte.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
01. oktober 2017 af simonclr (Slettet)

tak:-). Kender du gode kilder til dit bud?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. oktober 2017 af AngelOneOne

Hej,

Jeg er sikker på du kan finde nogle gode referencer på sundhed.dk, eller ssi.dk. Når du har fundet noget du vil skrive om kan Google nok også godt komme med nogle gode kilder til præcis det du vil skrive om.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Epidemi i srp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.