Studievalg og videregående studie

Statskundskab

27. november 2017 af KaroBruun (Slettet)

Hej alle, 

I sommers begyndte jeg på statskundskabsstudiet på Aarhus Universitet. Jeg elskede det i starten, og det har altid været min drømmeuddannelse. Jeg kom ind med et snit på 10 - lige over kvote 1 snittet på 9,8. Jeg kan nemlig godt lide politik og samfund, men jeg er virkelig blevet i tvivl om statskundskab er noget for mig alligevel. Jeg synes, at metode fylder rigtig meget, og jeg finder ikke statistik spændende, hvis jeg ikke kan se en mening med det. Lige nu synes jeg, det er svært at se, hvad jeg skal bruge statskundskab til. Jeg vil ikke arbejde i den offentlige administration eller lign. Og jeg synes heller ikke lønnen for en cand.scient.pol. er særlig imponerende. Den ligger på omkring 30-40k.

Hvis jeg skulle læse noget andet, vil jeg gerne læse noget, som jeg virkelig kan bruge til det - helt konkret. Jeg synes boligmarkedet er helt vildt spændende og egentligt ville jeg gerne være ejendomsmægler, men på matematikken er jeg ikke helt skarp. Men jeg er ikke tabt bag en vogn, så det kan læres. Jeg har derfor både tænkt på jura eller finansøkonomi.

Jeg er kun 20 år og har ikke holdt et sabbatår, så hvis jeg vælger om, synes jeg ikke, det er verdens undergang, men selvfølgelig træls.

Jeres mening høres meget gerne! 


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. november 2017 af Mathias7878

Hvad er det, du går mest op i? Er det en høj løn eller er det et arbejde, som du gider at stå op til hver dag? Lønnen for finansøkonomer er vist heller ikke særlig høj, men det kan den være for ejendomsmægler - i hvert fald, hvis man er god til sit arbejde :-)

Jeg synes, at du skal tale med din studievejleder før du vælger at droppe ud, fordi måske komme du til at fortryde det i sidste ende. Men hvis statskundskab ikke er noget for dig, må du vel gå en anden vej :-)

- - -

 

 


Svar #2
27. november 2017 af KaroBruun (Slettet)

Tak for dit svar! Jeg synes ikke, jeg vil gå på universitetet for at tjene en løn, jeg kan få med en 2 årig uddannelse.
Ja, jeg har en tid her D. 6 december :/

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. november 2017 af Smut1

#0 Du har vist brug for en pause, da du lyder ret udbrændt. Se om du ikke har mulighed for at beskæftige dig med noget, som du synes er sjovt og givende, imens du holder pause. 


Svar #4
28. november 2017 af KaroBruun (Slettet)

Hvorfor tænker du jeg lyder udbrændt?

Brugbart svar (0)

Svar #5
28. november 2017 af Smut1

Fordi du skriver, at det ”altid været min drømmeuddannelse”, og alligevel kan du ikke finde meningen med at studere. Forelskelse gør selvfølgelig blind, men hvis du altid har forestillet dig selv læse statskundskab, så er der næppe tale om forelskelse. (som maksimalt varer et års tid). 


Svar #6
28. november 2017 af KaroBruun (Slettet)

Ja. Okay.

Jeg troede også, at fremtiden så lidt lysere ud. De tal, jeg kan finde, ser ikke lovende ud. Lønnen er relativt lav og erhvervslivet vil hellere have juriser og økonomer. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. november 2017 af Smut1

#6 Det kan jeg rigtig godt forstå. Jeg læser selv psykologi og den gennemsnitlige løn for en psykolog er ca. det samme.

Hvis du læser samfundsfag på AAU, har du mulighed for at begynde på følgende kandidater 

...(se pdf)...

Nu har jeg ikke tjekket lønnen for dem alle ;)  Men ja, du kommer nok til at tjene bedre som økonom.

Vedhæftet fil:NU.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #8
28. november 2017 af Smut1

Okay, nu har jeg så siddet og spildt de sidste 15 min  af mit liv på at kigge på  lønninger baseret på uddannelser, jeg aldrig ville overveje at tage, og jeg forstår ikke, hvad du mener med: "Og jeg synes heller ikke lønnen for en cand.scient.pol. er særlig imponerende. Den ligger på omkring 30-40k."  Når man tjener ca. 744.464 kr som cand.scient.pol. 

http://finans.dk/erhverv/ECE9462911/se-listen-her-er-uddannelserne-som-giver-millionloen/?ctxref=forside


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. november 2017 af Mathias7878

#8

Jeg tænker, at 30-40 tusind passer meget godt til at starte med. De lønniger, som artiklen tager udgangspunkt i, er helt sikkert ikke "førstegangslønninger". Men ja, det er helt sikker noget, som man kan arbejde sig op og tjene, hvis man er dygtig.

Ifølge artiklen skulle en nyuddannet læge tjene lidt over en million kroner om året, hvilket svarer til en månedsløn på ca. 83.000 kr. Det kan jo heller ikke helt passe :-)

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. november 2017 af Smut1

Ja, Mathias du har vist ret som altid :) Man kan godt få en ide om, hvor meget en cand.scient.pol tjener, men hvem ved, hvor meget en der har læst "Development and International Relations / Chinese Area Studies" gennemsnitligt tjener?

Det er vist aldrig et dårligt udgangspunkt at brænde for det man laver!


Brugbart svar (0)

Svar #11
30. november 2017 af Mathian

Kan ikke forestille mig en uni-uddannelse der ikke har metodelære og fag, der bare stinker. Men sådan er det vel ved alle fag og studier, der er områder som kan få bukserne til at vokse og andre som bare.. ja..  Metodelære kommer man ikke rigtig udenom, og man skulle måske spørge om dine undervisere ikke har gemt noget af det du har drømt om på et andet tidspunkt end starten. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
30. november 2017 af Mathian

Jeg vil gerne være gymnasielærer. Lønnen kan næsten få dig til at sælge flasker, men formidling af viden er nok det som tiltaler mig. 


Svar #13
30. november 2017 af KaroBruun (Slettet)

Ja, gode pointer i alle sammen har. Tusinde tak for dem!
 

Jeg har valgt at droppe ud af studiet for at tænke over, hvad jeg rent faktisk vil med mit liv.

Jeg er formelt set ikke droppet ud endnu, fordi jeg lige skal finde ud af, om det kan betale sig at tage mine eksaminer her på 1. semester.

Til februar eller septemer vil jeg starte på Finansøkonom-uddannelsen enten i Silkeborg eller Århus for at blive ejendomsmægler. Men nu må vi se.


Skriv et svar til: Statskundskab

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.