Studievalg og videregående studie

Med interesse for (samfunds)videnskab

16. januar kl. 21:31 af FamaFrench

Hej, efter at havde læst gamle og gode post igennem som dette. Vil jeg prøve og uddybe min situation, og sprøge til råd. https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1134596

Jeg har siden jeg var helt lille tænkt meget over hvad der er sandt. Og været glad for at udforske metoder og overvejet hvordan man bedst muligt kunne finde frem til de bedste. Samt naturligvis at helt praktisk og empirisk efterteste ens arbejdshypoteser og forståelser af verdenen, for at se om de faktisk virker eller ej, og mærke deres effekt. Man kan vel sige at jeg er glad for videnskab.

Jeg har så gået og overvejet hvordan denne interesse bedst muligt bliver realiseret igennem min uddannelse og arbejde. Og har med min interesse i økonomi tiltænkt økonomi studiet, eller de andre som minder om, som naturlige muligheder? 

Men kan også være bange for at mine ønsker bliver for diffuse, eller bare ikke er noget som "markedet" har de store ønsker eller behov for? 

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. januar kl. 08:19 af dannysannem

Inden du læser dette skal du vide, at jeg arbejder på Rønde Højskole og dette derfor kan opfattes reklame. Derfor fjerner jeg også gerne opslaget hvis du synes det er upassende - det er dog ment som en hjælp.

Jeg tillader mig at slå et slag for et højskoleophold, hvor du kan afprøve dine ideer og tanker om forskellige uddannelser og retninger inden for økonomi og samfund. 

På Rønde Højskole har vi et  linjefag, som hedder Business & Economics. Jeg har en ide om at netop dine interesser sat ind i en højskoleramme uden eksamener og karakterer kunne være en inspirerende oplevelse for dig, der kunne skabe den afklaring du søger. 

Er det ramt helt ved siden af? - Sig til hvis du vil vide mere  


Svar #2
17. januar kl. 20:09 af FamaFrench

Synes bestemt ikke det er urelevant. Et højskoleophold tror jeg i høj grad kan have værdi for mange. Men tror min interesse for økonomi og finans er for akademisk eller videnskabelig, synes investering i enkelt aktier eksempelvis er super uinspirerende.

Synes ellers derimod at akademisk filosofi er ret uinspirerende, med eksamen, og de gældende regler for hvad god filosofi er. God filosofi er vel at have meget velovervejede holdninger, eksempelvis, ikke at det er logisk eller helt faktuelt kan frembringe en teoretikers holdning til punkt og prikke.

Det er vel lidt i forlængelse af min interesse for sandhed, videnskab, osv. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. januar kl. 14:24 af dannysannem

Jeg vill anbefale dig at komme på besøg og se hvad højskole er. Vi får jævnligt elever, som ikke havde set sig selv som "højskoleelev", men sprang ud i det alligevel. Og efter kort tid finder de ud af at de passer utrolig godt ind med hver deres tilgang til et fagområde eller livet i sin helhed. 

Og netop det at møde andre unge som på samme tid er meget forskellige og ens er et wakeup-call for mange af vores elever, som nævner at den spejling man får i mødet  med andre unge, som noget af det mest givende ved opholdet. 
:-)


Skriv et svar til: Med interesse for (samfunds)videnskab

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.