Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Redegørelse for postmodernisme

10. december 2017 af Søren8798
Hej alle
Lige nu er jeg igang med at skrive SRP i mediedag og engelsk om postmodernisme. Jeg skal lave en redegørelse omkring postmodernsimen generelt, men særligt med henblik på film og litteratur, da jeg skal lave en komparativ analyse af filmen og bogen fight club. Nogen der kan hjælpe mig med helt præcist og forklare postmodernismen med henblik på film og litteratur.
På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. december 2017 af Smut1

Jeg forstår ikke rigtig, hvad du vil gøre, hvis nogen herinde på portalen siger noget, der er rigtig godt og relevant… Hvad vil du så henvise til? (Jeg har selv haft store problemer med at have viden, som jeg ikke kunne finde kilder til). Husk, at en redegørelse skal være veldokumenteret.


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. december 2017 af Historiedansk (Slettet)

Start med 1970erne, det som også er blevet kaldt den kulturelle vending. Her begyndte sprogets forhold til virkeligheden langsomt at få en anden erkendelsesværdi. Skarpt opdelt, forstod man før, at sproget gav en direkte adgang til virkeligheden, eksempelvis ordet "personlighed" refererede til direkte til menneskets "indre selv".  Med den kulturelle vending blev det mere interessant at undersøge, hvad det vil sige at have en personlighed. Her interesserede man sig for, at ordet "personlighed" i virkeligheden fremmede et bestemt syn på mennesket, at mennesket nu blev opdelt mellem et ydre og et indre. Med andre ord, blev sproget ikke brugt som værktøj til at forstå virkeligheden, men nærmere bestemt, et værktøj til at forstå, hvad man ville med sproget. 

Intellektuelle: Det startede langsomt med Nietzsche, og eksploderede med Foucault, Derrida. 


Skriv et svar til: Redegørelse for postmodernisme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.