Teknologi

Pneumatisk styring af en malerpistol

09. januar 2018 af krislar (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg er i gang med en opgave i mekatronik (mekanik/elektronik) på HTX, hvor jeg gerne skulle have en malersprøjtepistol (helt specifikt denne) til at fungerer automatisk. 

Planen er, at der sættes strips omkring "knappen", så den hele tiden er trykket ned, og at luften bare kobles fra, når vi skal have den til at stoppe. 
Her er mit problem så: hvordan laver jeg et system, så en programmeret PIC styrer, hvornår luften eller til eller fra? 

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2018 af hesch (Slettet)

Du skriver ikke hvad der skal åbne/lukke for trykluften.  Er det:

- en fodpedal
- nærhedsføler
- timer
- anden type sensor

Du skal jo have en pneumatisk ventil ( normalt drevet ved 24Vdc ). Jeg ved ikke om din programmerede PIC er "overkill", men der findes jo PLC'er ( programmable logic controller ), der med lidt held matcher din evt. sensor, og som kan drive din ventil.

En sådan PLC indeholder diverse timere, tællere og kan programmeres med ladderstyring eller sekventielle styringer efter behag.

Er det også "overkill", kan du jo lave en relæstyring, der også kan implementeres med sekventiel eller ladder-styring.  Ja, ja, det lyder lidt lavteknologisk, men man kan høre om skidtet virker.


Skriv et svar til: Pneumatisk styring af en malerpistol

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.