Teknologi

Energi i ejendom

19. marts 2022 af Arbejdshesten - Niveau: A-niveau

Jeg kigger på et emne der beskæftiger sig med energioptimering indenfor byggeri. 

Jeg ved, at ting som solceller og bl.a. tykkere isolering i vægge og terrændæk er en energioptimering, men er der andre essentielle ting udover det, som kan have en positiv indflydelse på energien i en ejendom?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. marts 2022 af mathon

Materialeanvendelsen og brændstofenhedsprisen for varmekilden.


Svar #2
19. marts 2022 af Arbejdshesten

Såsom at skifte fra naturgas til fjernvarme pga. de forhøjet gaspriser?


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. marts 2022 af mathon

Ja  f.eks.


Svar #4
19. marts 2022 af Arbejdshesten

Mange tak. Hvis man stillede dem op i et hieraki, hvor øverest er mest bæredygtigt/energioptimerende, så ville fjernvarme vel ligge øverest, gas miderst og olie ligge nederst? Bare så jeg har forstået det korrekt.


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. marts 2022 af ringstedLC

Det kan man ikke. Du skal huske på, at fjernvarme i sig selv ikke siger noget om energikilden, blot at varmen ikke produceres der, hvor den forbruges. Fjernvarmen kunne fx komme fra et kulfyret kraftvarmeværk eller fra afbrænding af affald.

Pas på med at blande energiprisoptimering med energioptimering. Den billigste løsning er ikke nødvendigvis den mindst energikrævende.


Brugbart svar (1)

Svar #6
19. marts 2022 af ringstedLC

Du skriver: "indenfor byggeri". Det kan opdeles i:

Den enkelte bygnings energiforbrug pr. år, men uden den energi, der medgår til produktionen af materialer, opførelsen og endeligt nedrivningen.

Her gælder det om at indvinde Solens energi med solceller, solfangere, energiglas m.m., når den er tilstrækkelig eller giver et "plus" som så kan overføres til elnettet eller gemmes i lagertanke med varmt vand. Om vinteren forbruges strøm (helst grøn el) til fx jord- el. luftvarme.

Den enkelte bygnings totale energiforbrug over hele dens levetid. Her har, udover ovst., fx genanvendelighed en betydning:

- Beton (energikrævende fremstilling) kan ikke genanvendes, men kun knuses og bruges fx som vejfyld. Det iblandede strandsand (en knap resource) er "tabt" for evigt.

- Glas, stål og træ kan genanvendes. Især træ i større stykker kan nemt blive til mindre stykker igen og igen for til sidst at ende som opvarmning. Et træhus er faktisk et lager af bunden kulstof.


Svar #7
19. marts 2022 af Arbejdshesten

Mange tak, når jeg mener indenfor byggeri er det som du nævner: "Den enkelte bygnings energiforbrug pr. år" 

Så tænker, at solceller, energiglas/termoruder også ville være en god mulighed. Men når du snakker om vinteren, nævner du grøn-el. Det må vel være fra de store vindmøller (f.x. Vestas) som selve ejendommen ikke ejer?


Brugbart svar (1)

Svar #8
19. marts 2022 af ringstedLC

Det kunne også være biobrændsel, vandkraft (norsk/svensk el) eller A-kraft. Bundlinjen er bare, at man er nødt til at have en anden strømkilde end sine solceller, når solen ikke skinner.

Der er vist noget med, at man har udviklet batterier til indbygning i væggene, men i min verden er batterier ikke bæredygtigt nok.


Svar #9
20. marts 2022 af Arbejdshesten

I see, det ville også være ret relevant at indrage med hensyn til strøm- og varme energi. Jeg har nemlig et fordybelsesområde, hvor jeg skal snakke om energioptimering om en parcelhus. Men med hensyn til varmeenergi, er jeg i tvivl om varmepumper. Altså, hvornår er det mest hensigtsmæssigt at implementere en varmepumpe? Hvis man f.eks. bor i byen, vil fjernvarme så ikke være mere prisvenligt og bæredygtigt? Har bare hørt mange snakke positivt om varmepumper.


Brugbart svar (0)

Svar #10
24. august 2022 af jjdenmark

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #11
25. august 2022 af mathon

Det skal tilføjes, at varmepumper ikke er støjfri.


Skriv et svar til: Energi i ejendom

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.