Samfundsfag

Det konservative folkeparti

22. januar 2018 af Ellenbjaldby - Niveau: 9. klasse

Hej.

Jeg sidder og skal lave en fremlæggelse om det konservative folkeparti, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af om partiet er ofiice-, policy- eller voteseeking.

Derudover ville jeg høre om der er en der kan forklare mig hvad Ideologi, Populisme og Pragmatisme er, og hvad forskellen på dem er.

Håber der er en der kan hjælpe

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. januar 2018 af Mathias7878

Office-seeking betyder, at et parti gerne vil være i regeringen. Vil De Konservative godt det?

Policy-seeking betyder, at et parti gerne vil stå faste på deres mærkesager, f.eks. Enhedslisten og LA indtil de valgte at træde ind i regeringen.

Vote-seeking betyder, at et parti ønsker at opnå så mange stemmer som muligt, f.eks. DF som lover guld og grønne skove, men ikke holder noget af, hvad de lover.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. januar 2018 af Mathian

Ikke en kritik af #1, men bare generelt kategorierne. Synes det er en lidt mærkelig distinktion, alle partier søger stemmer, at realisere sin politik og opnå så meget magt som muligt.  DF har fået en række partier til at dreje til højre, allermest socialdemokraterne. Socialdemokraterne har givet afkald på en række værdier og mærkesager, og LA, ja, de holdte intet i dette valg, svigtede allermest ved at stemme for finansloven. 

Alle partier svigter, nogle i højere grad end andre, synes det er åndssvagt at sætte dem i kasser på den måde, lidt misvisende. Ikke en kritik af jer, men af teorien. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. januar 2018 af Mathian

Man kan ikke få stemmer uden at realisere politik, og realiseringen af politik afhænger af magt/office. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. januar 2018 af Mathias7878

#2

https://da.wikipedia.org/wiki/Kaare_Str%C3%B8ms_model

"Som oftest er partierne dog en blanding af to eller af alle tre typer, da et parti f.eks. ved at opnå mange stemmer også kan besætte positioner i en regering"

Touche!

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. januar 2018 af Mathian

Ville ønske jeg kunne trække kritikken tilbage, kan ikke forestille mig en situation, hvor et parti kun opfylder en af kategorierne, som selvkritikken ikke udelukker. 


Brugbart svar (1)

Svar #6
22. januar 2018 af Mathias7878

Kaare Straams teori kan dog i en vis udstrækning bruges, men selvfølgelig vil nogle af patierne være en blanding af de tre. 

DF er dog et klart eksempel på et vote-seeking parti, Venstre og Socialdemokratiet et klart eksempel på office-seeking partier og Enhedslisten og Alternativet et klart eksempel på policy-seeking partier.

- - -

 

 


Skriv et svar til: Det konservative folkeparti

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.