Engelsk

grammatik

06. februar 2018 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvorfor hedder det ikke >

Where is my glasses...

Jeg har rettet det til : Where are my glasses..... Men jeg er ikke helkt sikker på hvordan jeg skal forklarer fejlen. 

kan man skrive at det er fordi glassene er flertal, og derfor går det under  "it" og når det er it : så hedder det are


Svar #1
06. februar 2018 af HFNU (Slettet)

Jeg mente brillerne går ind under : They are selvfølgelig


Svar #2
06. februar 2018 af HFNU (Slettet)

Kan man godt sige at verbumet "is" skal bøjes efter substantivet "glasses", som er pluralis og derfor skal "is" erstattes med "are".


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. februar 2018 af jbmm

Grundled = my glasses (3. person flertal)
Udsagnsled skal kongruere med grundleddet = are (3. person flertal)


Svar #4
06. februar 2018 af HFNU (Slettet)

må jeg spørger om noget lidt mærkeligt, hvordan kan det være at glasses er grundled? hvad er så navneordet i den sætning


Svar #5
06. februar 2018 af HFNU (Slettet)

Hvad er fejlen ved denne sætning: She is visiting her old mother every day .

Hedder det she visits her old mother every day 


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. februar 2018 af Mathias7878

#5

Ja

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. februar 2018 af Stygotius

Hvad er grundleddet til verballeddet "are" ??

Til spørgsmålet i #5:

Du skal nok sætte dig ind i forskellen mellem udvidet tid og simpel tid, dvs. hvad de to former betyder.


Svar #8
06. februar 2018 af HFNU (Slettet)

Er der en som vil hjælpe mig med hvordan man kan forklare fejlen ...


Brugbart svar (0)

Svar #9
07. februar 2018 af Stygotius

Som jbbm har sagt, skal et verbum kongruere med (= være i samme form som) sit grundled i person og tal.

Det skal være i flertalsform hvis grundleddet er i flertal og i ental hvis grundleddet er i ental.

Da grundleddet er "glasses" i fletal, skal verbet også stå i flertal, altså ikke "is  men "are".


Svar #10
07. februar 2018 af HFNU (Slettet)

Tak for svar, men jeg spurgte ind til sætningen i spørgsmål 5.

She is visting her old mother every day .

Jeg ved at sætningen skal hedder:

?She visit her old mother every day, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklarer fejlen


Brugbart svar (0)

Svar #11
07. februar 2018 af OliverHviid

Sætningen skal være "She visits her old mother every day"

Man bruger simpel tid når der er tale om gentagne handlinger.


Svar #12
07. februar 2018 af HFNU (Slettet)

Okay ja

Det var også : "She visits(s) her old mother every day", jeg mente. 

Ja det med simpel tid har jeg fået vide at jeg skal læse på, det har jeg så også gjort LIDT, men jeg forstår ikke helt reglen. Har du noget imod at skulle forklare reglen om "simpel tid". Det vil jeg virkelig prisætte


Svar #13
07. februar 2018 af HFNU (Slettet)

Selvfølgelig udover det, du allerede har sagt nemlig at man skal bruge simpel tid når der er tale om gentagne handlinger


Brugbart svar (0)

Svar #14
07. februar 2018 af Stygotius

Man bruger udvidet tid ved "en uafsluttet handling af begrænset varighed", -ofte når den danner rammen om  en anden, punktuel handling (i simpel tid) som i f.eks. "She was  having her breakfast when the telephone rang"

Udvidet tid bruges også i en række andre tilfælde, f.eks. fremtid.

Dansk har ikke udvidet tid, men vi gengiver det samme på andre måder, bla. ved at sige "Han var i gang med at / i færd med at / ved at.

Simpel tid bruges, som OliverHviid ogå siger, ved en handling der sker altid eller normalt. Eks. "The sun rises in the East" eller "He plays cricket every Saturday afternoon". 


Brugbart svar (0)

Svar #15
07. februar 2018 af Stygotius

Man bruger normalt ikke udvidet tid ved verber der udtrykker sansninger eller følelser.

Derfor er MacDonalds reklameslogan "I'm loving it" IKKE i overensstemmelse med engelsk grammatik.


Svar #16
07. februar 2018 af HFNU (Slettet)

Tak

Men udvidet tid og simpel tid er det samme så....


Brugbart svar (0)

Svar #17
07. februar 2018 af Stygotius

Nej, nej, nej. Det er to meget forskellige ting, som man endelig  ikke må blande sammen.

Læs #14.


Svar #18
07. februar 2018 af HFNU (Slettet)

Yes 

Udvidet tid: uafsluttet handling

Simpel tid: En handling som sker gentagne gange.

Vil det være rigtigt at skrive at : Fejlen ligger i verbumet , idet der skal anvendes simpel tid, idet der er tale om en gentagen handling. Hun besøger "vistits"” her old mother every day 


Svar #19
07. februar 2018 af HFNU (Slettet)

?

?ved den følgende sætning:

I live in a house which roof is red...

Er det så korrekt at skrive:

I live in a house where the roof is red ?


Brugbart svar (0)

Svar #20
07. februar 2018 af OliverHviid

#19

I live in a house whose roof is red.


Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.