Programmering

MATLAB finktion

06. februar 2018 af Gandhara (Slettet)

Hej folkens,

Jeg skal redigerer i en del af et funktion, således, at hvis jeg indtastet et af følgende ord: rektangel, trekant eller ellipse, så regnes inertmometet ud for pågældende geometri:

Er der nogen der kan hjælpe mig i gang?

Vedhæftet fil: Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. februar 2018 af SmåtBegavet

Hej

Du beder (kun) om at blive hjulpet i  gang, og ikke om at få tilsendt den færdige funktion :-), så ...

I den if-blok, der er ved at blive udfyldt, har programmøren kodet beregningen af Ix0 ved at bruge formlen fra Tabel 1, så du skal have kodet beregningen af Iy0 nedenunder (der, hvor der nu står <UDFYLD>, samt afsluttet if-blokken (de to linjer, der starter med hhv. Ix0 og Iy0) med end (der, hvor der nu står <UDFYLD FLERE LINJER>. Herefter vil funktionen fungere, hvis den kaldes med argumentet 'rektangel' og selvfølgelig en bredde og en højde. For at få funktionen til også at fungere med argumenterne 'trekant' og 'ellipse', skal du have kodet yderlige to if-sætninger med tilhørende kodeblokke - en for trekant, og en for ellipse; disse to if-sætninger med tilhørende kodeblokke skal opbygningsmæssigt være helt lig den for rektangel.

Ovenstående kan kodes lidt pænere, hvis du afslutter de to første if-blokke med elseif istedet for end, og endnu pænere hvis du i stedet for en række if-elseif'er bruger en switch-case.

Jeg ved ikke, om ovenstående hjælper dig, da jeg ikke ved, hvor meget, du ikke ved :-), men skriv igen, hvis funktionen fortsat driller. Prøv evt. først selv at kigge i MATLAB's help, der er virkelig god. 


Skriv et svar til: MATLAB finktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.