Engelsk
Do-omskrivning
Hvilken regel for do omskrivning er der anvendt i sætningen:
"Does it hurt"
Er der nogle som vil hjælpe mig med det. Tak for hjælp
Svar #1
04. maj 2018 af Mathias7878
Hvad mener du med "regel"?
Der bruges "does", fordi it er 3. person ental og derfor skal det tilhørende verbum en form af "to do" også være 3. person ental, hvis det er det, du spørger om.
Svar #2
04. maj 2018 af HFNU (Slettet)
Jeg er ikke helt klar over om det du skriver er svaret til mit spørgsmål, men jeg vil gerne sige tak for dit svar. Jeg tror det er de her regler for do-omskrivning, det spørges ind til.
Omskrivning med do bruges i:
Nægtende sætninger
He did not see me coming when he turned the corner.
Spørgende hovedsætninger
Did you see him when you turned the corner?
Ved brug af emfatisk do
He really did see him!
NB: som altid er der undtagelser, og det er der også ved do-omskrivning:
Der er ikke do-omskrivning i spørgende hovedsætninger, hvis det spørgende ord er subjekt i sætningen. Who ate my lunch?
Der er ikke do-omskrivning hvis verballeddet indeholder et modalverbum (mådesudsagnsord)
Would you get me some lunch?
He couldn’t sing
Der er ikke do-omskrivning hvis hovedverbet er form af to be.
We are not related
Is she ready?
Svar #3
Hvorfor anvendes der "did" i den følgende sætning:
As I grew out of my rebellious phase, I really did begin to worry about getting a job.
Jeg er ikke helt med på reglerne, men jeg er i gang med at få læst dem, er der evt nogle som gider at hjælpe med den sætning ?
Svar #5
04. maj 2018 af Stygotius (Slettet)
Det er vist noget sludder som Mathias7878 skriver.
Efter et modalverbum (og "do" skal regnes for et modalverbum) har man hovedverbet i infinitiv (navnemåde), helt lige som på dansk, og svensk og norsk og tysk.
HFNU's forklaringer er meget bedre.
Svar #6
Okay ja. Tak for begge svar...
Jeg er blevet lidt usikker på #1 er korrekt?
#3 til sætningen
Hedder det : "I really did begin"... fordi "hovedverbet begin er infinitiv og i nutid og derfor skal "did" også bøjes herefter ... ?
Svar #8
En form af et verbum kan ikke være både infinitiv og nutid.
Verballeddet (did begin) bøjes i tid ved kun at bøje modalverbet. Infinitiven forbliver altid uændret.
Som HFNU selv sagde, bruges der "do" her fordi der er tale om emfase.
Svar #9
Tak for svarene. Jeg vil gerne lige hører, er det den samme regel om emfase, der gælder i den efterfølgende sætning:
I really believed, and still do believe, that my stretchers had become a defining part of my individuality […].
Svar #10
Ja, -hvis man kan kalde det for en "regel". Det er en udtryksmåde.
Nu kan du lige prøve på at skrive "jeg vil gerne hører" én gang til. Så er det husarrest på ubestemt tid !!!
Svar #11
Okay ja.
Men hvad med : "Does it hurt", den forstår jeg ikke rigtig udefra regler eller udtryksmåderne.
Svar #12
Som det tildligere er blevet sagt, bruges do-omskrivning ved spørgende og nægtende sætninger.
Skriv et svar til: Do-omskrivning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.