Engelsk

Poverty/fattigdom outline

14. maj 2018 af linep1 - Niveau: 10. klasse

Hej

Jeg skal lave en outline til den mundtlige prøve i engelsk, og jeg har valgt emnet poverty, som betyder fattigdom. Jeg skal have tre kilder med, som jeg inddrager i min outline. Jeg mangler bare ideer til, hvad jeg kan snakke om. Jeg har tænkt på at snakke om det første af de 17 verdensmål, og hvordan vi kan forebygge eller reducere fattigdom. Jeg vil også snakke om forskellen mellem at være fattig i Danmark og i USA.

Hvis I har nogle ideer, må I meget gerne skrive en kommentar :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2018 af tomtg (Slettet)

Hej Krisk.

Når vi snakker om fattigdom i Amerika, er der et hav af vinkler man kan benytte sig af. Tag det jeg siger med et gran salt, da min interesse i Amerika kommer fra et filosofisk og politisk standpunkt, er det ikke sikkert at det passer ind i de kriterier du arbejder med. 

“Poverty doesn't need an explanation, wealth does”, Peter Baugher (Litigation Attorney & Economist). Jeg har ikke kilden, da jeg selv hørte det kvoteringen fra en anden kilde, i en debat, men det vil højst sandsynligt være i en passage fra en af hans bøger. 
 

Historie

Når vi snakker fattigdom i Amerika bliver vi nødt til at snakke politik og historie. Amerika bliver tit kaldt "mulighedernes land", da ideologien bag uafhængihedserklæring handlede om fritagelsen fra aristokratisk styrer. 

Nu

Den dag idag, står vi i en interessant tid i menneskets historie og i Amerikas. På den globale scene, tænker vi tit på Amerika som 'holdkaptajnen' og det er tit på grund af deres militære indsats rundt omkring i verden. 

Jeg har kort givet dig disse eksempler, for at tage udgangspunkt i hvordan amerikansk økonomi er idag.

- Militær budget.

- Slavehandel.

- Katolske kirke. 

- NRA

Hvis jeg skulle lave et oplæg omkring fattigdom i Amerika, ville jeg undersøge omstændighederne der har påtvunget den nuværende amerikanske økonomi og hvordan den har udviklet sig (Hvis du følger med i Amerikansk politik, vil du helt sikkert fornemme nogle sammenhæng imellem social adfærd og den nuværende president/administration). 

Hovedageligt ville jeg undersøge det amerikanske militær. Det er noget tid siden jeg har kigget på det, men som jeg husker det er deres defensive budget alene større end de næste syv lande kombineret, samt deres militære indsats udenrigs. 

Jeg ville gerne gå en del mere i dybden og forklare lidt mere omkring hvordan de forskellige ting hænger sammen, men jeg prøver samtidig at undgå at skrive en mindre roman.

Nogle andre ting man kunne kigge på er for eksempel deres våben og sygeforsikrings love og i udfoldelse deres kampagne lovgivninger (Der var for ganske få år siden et maksimum på det beløb man kunne give til en kampagne, som nu er blevet ophævet). Fks bliver der snakket meget om hvem NRA (National Rifle Association) støtter af selv samme årsag. 

Jeg skal nok lige tjekke tilbage om du har nogle spørgsmål, eller mangler kilder. 

Held og lykke med eksamen ;)


Svar #2
14. maj 2018 af linep1

Da mit overemne er "global citizen", tror jeg ikke, det er så relevant for mit emne. Jeg overvejer at skife emne, da man ikke kan finde så mange kilder om fattigdom.


Skriv et svar til: Poverty/fattigdom outline

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.