Andre fag

medicin??

22. maj 2018 af ringring (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle

Jeg er i tvivl ang. valg af uddannelse og ville høre om nogle havde erfaringer herinde. (hvis du ikke orker den lange tekst, så bare gå ned og se spørgsmålene under linjen)

Jeg står mellem medicin og farmaci, og ved ikke rigtigt hvad jeg 100% - har undersøgt næsten alle uddannelser og det er disse to, der fanger mig mest. Det jeg kan lide ved medicin er selve læren om menneskekroppen og diagnostikken, som fx praktiserende læger står for. Desuden har en praktiserende læge en mere "overskuelig" arbejdsdag - eller mindre "fleksibel" (håber i forstår hvad jeg mener). Dog er jeg bange for at studiet bliver for stressende og svært, og at jeg desværre ender med at have brugt 6 år af mit liv på kun at læse, for derefter også at læse og læse og læse... Jeg er også bare bange for at det bliver for stressende som læge (måske mindre som praktiserende læge? - har ingen ide). Dette fører mig så hen til farmacistudiet, og jeg ved ikke med sikkerhed om det er nemmere, men det er indenfor "sundhedsvæsnet" som jeg jo interesserer mig for. Dog er der kemi som jeg ikke kan fordrage, hvormed det alligevel vil være svært. Dog er arbejdet også ret interessant, hvor jeg godt kunne tænke mig at arbejde på et apotek, hvis det var. 

_________________________________________________________________

Men er der nogen der har erfaringer på studiet i medicin eller farmaci, så skriv endelig - er det svært, er i stressede, har i fritid, har i et liv? 

Og hvis nogle er uddannede læger/farmaceuter - er jeres arbejde stressende, er det sjovt, har i tid til andet end arbejde, og bliver har i noglegange arbejdet "med hjem"?

tusind tak - og tak hvis du fik læst det hele :P 


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Jeg læser medicin på 1. semester, og mit indtryk, er at der er mange, der føler sig lidt stresset, men studiet er sjovt, og man kan sagtens have en del fritid, det handler blot om prioritering og om at lægge den dårlige samvittighed (over ikke at læse) væk. 

Du må kende dig selv bedst. Man kan trods alt, hvad man vil. 

Desuden er der rigtig mange på medicin der siger at karakterer ikke betyder noget den dag man skal ud og have en uddannelsesstilling, hvilket jeg dog ikke helt ved om er sandt. 

Ps. Du slipper altså (overhovedet) ikke for kemi på medicin. 


Svar #2
22. maj 2018 af ringring (Slettet)

tusind tak for svar! 

Jeg havde også bare læst, at flere blev stressede, især hvis man fx dumper en eksamen og skal til reeksamen samtidig med at følge op på andre eksamener/fag ved siden af. Jeg er bare bange for at det bliver for meget i sidste ende, men nu er der også så mange der har klaret den..

Og med karakterer mener du så, at de karakterer man får på uni, kan have indflydelse på ens jobmuligheder? 

Hvad med sådan noget som afleveringer og rapporter? 

(jeg må nok bare acceptere at kemi ikke kan undgås i det naturvidenskabelige område desværre :/ )


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. maj 2018 af Skaljeglavedinelektier

Så vidt jeg ved ligger 2. eksamensforsøg før semesterstart. 

Ja. Jeg har hørt mange sige, at karakterer på medicin ikke har indflydelse på ens muligheder for uddannelsesstillinger, det har forskning fx til gengæld, nok kun til de mest populære specialer. Karakterer betyder, så vidt jeg ved, noget, hvis man ønsker at forske.  

Jeg har ikke haft nogle afleveringer på 1. semester (er også sikker på det heller ikke kommer på 2. semester). Det er på AU. 

I hvert fald svært hvis du ønsker noget indenfor (human) biologi. 


Skriv et svar til: medicin??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.