Dansk

Meningsforstyrret udsagn

27. september 2018 af SuneChr - Niveau: A-niveau

Udsagnet, "Det kan kun gå for langsomt",
bruges igen og igen i forbindelse med, at der  h u r t i g s t  muligt skal handles i en given sag.

Jeg har det skidt med denne talemåde og mener, den er malplaceret i nævnte sammenhæng.

Skulle jeg byde ind med en forklaring, må det være, at bliver der ikke grebet ind her og nu, hvad alt kunne tyde på, at der ikke gør, vil der ingenting ske, (og dermed langsomheden).

Et grotesk eksempel: "Det brænder! - Alarmér Brandvæsenet! - Det kan kun gå for langsomt!"

Hvad mener andre?

Hvad kaldes det lidt kringlede, og for mig, misvisende udsagn i sprogvidenskaben?
 


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. september 2018 af Stygotius

Der findes ikke noget sprogvidenskabeligt udtryk for det. Det hedder blot slang.

Det betyder at alle andre mulige handlinger vil være for langsomme. Det man i dit  tilfælde ønsker  er den  hurtigst tænkelige handling. Alle andre kan kun gå for langsomt.

Det giver da god mening.


Svar #2
28. september 2018 af SuneChr

Tak for indlægget, Stygotius.
Det vil dog fortsat falde mig svært at benytte udtrykket. Måske jeg her har en form for "kontrablokade".


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. september 2018 af Stygotius

-hvorfor "kontra-" ??


Svar #4
29. september 2018 af SuneChr

Det, jeg mener med "kontra-", er, at hurtig og langsom er hinandens modsætninger, som gør, at meningen i udsagnet opfattes som mening i/med den modsatte betydning:
       "Barnet glæder sig til juleaften - det kan kun gå for langsomt."
Her gør det ikke noget, at tiden går langsomt set fra barnets side, men det glæder sig.


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. september 2018 af Stygotius

-Mening med modsat betydning?  -modsat af hvad ???

Nej, det er ikke det der ligger i udtrykket på på dansk.

Det passer heller ikke med forklaringen i # 1.Set fra barnets synspunkt kan det kun gå for langsomt. Det vil gerne have at det går så hurtigt som muligt. Alt andet vl være "for langsomt", -og jo, det gør noget at det går langsomt !!!

Bare spørg en lille 5-årig, der står og tripper.


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. september 2018 af Smut1

”Det kan kun gå for langsomt,” kan forstås på to måder, men kun den første er den implicitte mening, som er delt mennesker imellem.  Det føles som om, at det går for langsomt uanset hvad, da det ikke kan gå hurtigt nok. Og Den eneste mulighed der er, er at det, der finder sted går for langsomt. Det første navn, der falder mig ind er kliche. Der er næppe nogen, der vil forstå det på den sidste måde (okay, det afhænger måske af konteksten og måden, det bliver sagt på!), ligesom i eksemplerne "gode råd er dyre" og "tænke ud af boksen", som også er klicheer, der ikke handler om at købe sig til viden eller putte sin hjerne ned i en æske.


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. september 2018 af Stygotius

Det der siges i #6, er blot noget forvirret vås.

Det omtalte udtryk kan kun forstås på én  måde, nemlig sådan at alle  andre måder at gøre det som sker på, vil være en  for langsom måde. Naturligvis er talemåden en kliché.

"Tænke ud af boksen" er simpelthen bare  intetsigende, forvrøvlet, slangagtigt sprog. -ud af hvilken boks???


Svar #8
29. september 2018 af SuneChr

Tak for interessen for tråden, som ikke nødvendigvis skal slutte med nærværende indlæg.

Jeg har ikke til hensigt at føre nærværende tråd ud til en længere diskussion, men respekterer
naturligvis, hvad der er kommet på bane indtil nu.

Jeg vil dog stadig ikke kunne forlige mig med den almindelige udlægning af, "Det kan kun gå for langsomt". 
Det er ordet "kun", der, efter mit øre, ikke passer ind i betydningen:
     "kun" lægger sig til langsomt, - derfor kan intet andet end langsomt komme på tale.
     Hvis noget er "kun", så kan der ikke være noget udover dette noget.

 


Brugbart svar (0)

Svar #9
29. september 2018 af ringstedLC

Hvordan har du det så med udtrykket: "Det kan ikke gå for hurtigt"?


Brugbart svar (0)

Svar #10
29. september 2018 af guuoo2

Det som #0 mener om  "Det kan kun gå for langsomt"  er at sætningen udtrykker ugyldighed af hvad som helst, i uoverensstemmelse med at han gerne vil have alarmeret brandvæsenet trods alt.

#9 Man kan sige det samme om udtrykket  "Det kan ikke gå for hurtigt", men ikke i samme grad, så vidt jeg forstår #0, da det at "noget ikke gik hurtigt nok" lyder som at noget burde have været bedre, mens det at "noget gik for langsomt" lyder mere definitivt forkasteligt.

Ikke at jeg køber at udtrykkene er meningsforstyrrende!!


Brugbart svar (1)

Svar #11
29. september 2018 af Stygotius

Nej kære Sune, og guuoo2. Den holder ikke i byretten.

Ordet "kun" kan lige så godt (og måske snarere) være møntet på  "gå" således at meningen jo klart er:

Alt hvad man kan tænke sig af andre måder  at forløbe på, vil være for langsomme; det vil sige at denne måde er den hurtigst tænkelige, så der er ingen grund til at forestille sig evt. bedre måder.


Svar #12
30. september 2018 af SuneChr

# 11
Jeg er klar over, at den ikke holder i Byretten, og at en appel til Landsretten blot vil stadfæste dommen.
Her vil jeg så passende slutte med et citat af Mark Twain:
  "De fleste mennesker har vanskeligheder med de bibelsteder, de ikke forstår.
  For mit eget vedkommende må jeg indrømme, at jeg har flest vanskeligheder
  med de bibelsteder, jeg forstår!"

# 9
"Det kan ikke gå for hurtigt". Det volder ingen forståelsesvanskeligheder.
Men havde der i stedet stået:  "Det kan kun gå for hurtigt!" i betydningen "tag det nu roligt!", så er
vi der igen, med cirklen sluttet.


Brugbart svar (0)

Svar #13
30. september 2018 af Stygotius

Jamen, men det er jo ikke det som det udsagn betyder.

"Det kan ikke gå for hurtigt", sagt med tryk  på "for", ville betyde nøjagtigt det samme som "det kan ikke gå for hurtigt", nemlig at intet kan gå for hurtigt, dvs. utilladeligt hurtigt;   ...selv det allerhurtigste vil være godt og ønskværdigt.  = Det er ikke muligt at forestille sig noget der går så hurtigt at det er for hurtigt

Vi kender vel allesammen tautologien  "kaffen må ikke være for varm". Det er jo ret beset noget, logisk set, intetsigende sludder, -en tom selvdefinition, som betyder "kaffen må  ikke være.så varm som kaffen ikke må være",  -altså et tomt udsagn. Ingen kan vide hvor varm kaffen så må være.

Det er egentlig blot logik for perlehøns.

P.S.  Mark Twain-citatet er, naturligvis, genialt formuleret.


Brugbart svar (0)

Svar #14
30. september 2018 af Stygotius

P.P.S.

Jeg forstår godt din udlægning af og den betydning du tillægger din sidste sætning  (i #12).

Den ville  i så fald betyde: "Alt hvad der ikke er langsomt, vil være for hurtigt". Den kan godt forsvares rent logisk, men jeg tvivler på at ret mange vil bruge udtrykket i den betydning.


Skriv et svar til: Meningsforstyrret udsagn

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.