Engelsk

Present perfect continuous vs. Present perfect

04. oktober 2018 af Palle130695 - Niveau: B-niveau
“I have been playing tennis”
and
“I have played tennis”

Begge sætninger er noget omkring i førnutid.

Begge sætninger er noget der er startet i fortiden.
Men er begge også stadigvæk gældende her i nutiden/fortsættende i nutiden?

Nogen der kan forklare mere konkret forskellen på disse to tider ?

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. oktober 2018 af Stygotius

Forskellen er den samme som en altid er, -mellem f.eks. alm. simpel nutid og udvidet nutid.

I have been playin tennis"  =  Jeg har gået og spillet tennis ( i en bestemt periode) og stadig gør det.

I have played tennis  =  Jeg har engang spillet tennis


Svar #2
05. oktober 2018 af Palle130695

Tak for svarene :-)

Brugbart svar (0)

Svar #3
05. oktober 2018 af Stygotius

Selv tak. Skulle det være en anden gang så .............


Svar #4
10. oktober 2018 af Palle130695

Jeg har et spørgsmål som muligvis kan komme ind under kategorien ‘present perfect’ afhængig af svaret.

Jeg går stadigvæk og tænker på en sætning jeg så i lufthavnen for nyligt, da jeg gik forbi en tilfældigt gate.
Jeg tror bare det er forkert skrevet. På skærmen ved gaten stod der” “gate is closed”. Man er jo ikke i tvivl om budskabet, men er det ikke grammatisk forkert ?

Fordi hvis man bruger ordet ‘is’ så betegner det jo en tilstand der altid er aktuel.

Skulle der ikke hellere have stået enten: “gate has closed”, “gate has been closed” eller måske blot “gate closed”?

Hvad er mest korrekt ? Kan alle mine 3 egne bud bruges ?

Brugbart svar (0)

Svar #5
11. oktober 2018 af Stygotius

Nej, det er ikke forkert.

Du rører ved et spændende emne.

I passiv (som dette jo er) kan is/was sammen med en p.p. referere  til enten  en tilstand eller en ændring.

Det betyder at en sætning som "The church  was closed when we arrived" kan betyde både "Vi fandt kirken  lukket"  og "kirken blev lukket da v i kom". 

På engelsk bruger man som bekendt kun "have" som hjælpeverbum, ikke "be".

Det betyder igen at ordet "closed"  kan være enten et adjektiv og beskrive en tilstand eller være et verbum og beskrive en ændring/handling.

Den korte form form  "Gate closed" ville man bruge på f.eks. et skilt eller et opslag.

Det normale ville være "gate has been closed". De andre går ikke.


Skriv et svar til: Present perfect continuous vs. Present perfect

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.