Samfundsfag

Amerikanske valgsystem

07. oktober 2018 af Palle130695 - Niveau: C-niveau
Hej
Jeg har et par spørgmsål omkring det amerikanske valgsystem når der skal vælges præsident.

- Er vi enige i, at en amerikaner ikke vælge præsidenten direkte?

- Er vi enige i, at ved et præsidentvalg, så skal en amerikaner kun én gang ned til en stemmeurne og stemme?

- Kaldes overstående scenarie for præmierevalg? Altså kaldes det præmierevalg, når en amerikaner går ned og stemmer i perioden, hvor der er præsidentvalg ?

- Når en amerikaner går ned og stemmer til et præsidentvalg/præmierevalg, hvad ser amerikaneren så på sin stemmeseddel sådan helt specifikt? Kan vedkommende kun stemme enten republikansk eller demokratisk? Altså stemme enten blå eller rød? Eller stemmer man specifikt på én af de opstillede præsidentkandidater(i 2016 var de store navne Trump, Clinton, Sanders og Cruz) eller stemmer de på en kandidat, der herefter vil pege på en af præsidentkandidaterne?

- I hver delstat, er en delstat igen delt op i helt bittesmå felter, som måske kan svare lidt til danske kommuner. Se vedhæftet billede. Vedhæftet billede viser demokraternes fordeling af kandidat, hvor gule er Clinton og de grønne er Sanders. Hvis vi ser på staten Florida, så er der flest ‘kommuner’ der har haft flertal til Clinton, og kun få grønne felter.
Betyder dette, at alle ‘kommuner’ tæller deres stemmer op, og fremlægger deres kandidat til staten Floridas overhoved? Så hvis flest ‘kommuner’ i Florida peger på Clinton, så FÅR Clinton alle valgmændene i Florida ?
Eller hvordan hænger dette sammen?
Svaret giver nok mening, når jeg får svar på, om befokningen stemmer på et parti, en præsidentkandidat eller en kandidat der kun findes i den enkelte stat.


På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. oktober 2018 af ringstedLC

- Ja, man siger, at det er et inddirekte valg.

- Ja, en gang.

- Nej, primary elections kan oversættes til primærvalg, altså "første valg".

Uden at være ekspert i amerikanske valg af præsidenter, kan jeg bare sige, at partierne afholder valg (kræver i nogen stater medlemsskab), der afgør hvem af deres kandidater, der bliver spidskandidat. Det bliver offentliggjort ved partikonventerne i løbet af sommeren i år med valg. Derfor stod der ikke Sanders og Cruz på stemmesedlen til præsidentvalget. Om der så stod: Partierne eller Trump/Clinton er en anden ting. 


Svar #2
07. oktober 2018 af Palle130695

Okay så uanset hvilken delstat man tager til på valgdagen, så vil der på alle stemmesedlerne i hele USA kun være to rubrikker på stemmesedlen at vælge imellem - enten Trump eller Clinton?

Jeg synes bare, at nogen siger at deres stemmeseddel er meeeeeget lang......?

Skriv et svar til: Amerikanske valgsystem

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.