Andre fag

Genetik

11. november 2018 af Nicolinevm - Niveau: Universitet/Videregående

Er simpelthen så forvirret over den vedhæftede opgave. Kan regne ud jeg skal deducere mig frem til svaret ved at finde hoved og hale i de rekombinationer der er sket. Men kan bare ikke få det til at gå op. Håber der er en som kan hjælpe mig.

Opgaven lyder:

"De 4 loci, MYH7, TNNI3, MYBPC3 og ACTC, kan, hvis de rammes af mutation, hver især medføre hypertrofisk kardiomyopati. I et forsøg på at identificere sygdomslocus i familien Blix blev en intragenisk VNTR-markør i hvert locus analyseret. De 4 loci ligger på hvert sit kromosom. De resulterende genotyper er noteret nedenfor i familien Blix’s stamtræ (vedhæftet)"

Selve opgaven går så ud på at bestemme hvilke(t) af de 4 gener der kan være sygdomslocus i familien. Kan bare ikke få det til at gå op. Er der en som kan hinte mig?

Vedhæftet fil: sgkkgs.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. november 2018 af Lillon (Slettet)

VNTR-analysen giver dig to alleler for hvert gen, fx person II-1 MYH7: allel 2 og allel 3 (= 2 eller 3 tandem repeats).

Der er ikke nødvendigvis en direkt sammenhæng med muationen, altså at 3 tandem repeats af genet X fører til sygdom - i hvert fald findes den ikke i den her analyse. Men VNTR-markører gør det muligt at se, hvordan allelerne nedarves fx

TNN3  II-4: 1 2     II-5: 1 4      --> børn:  III-5: 2 4     III-6: 1 2 (1 må være fra II-5!)   III-7: 2 4

Når du laver sådan en analyse for hvert gen og alle personer, kan du - efter udelukkelsesmetoden - identificere den allel som er forbundet med sygdommen og dermed sygdomslocus/ genet.


Svar #2
11. november 2018 af Nicolinevm

Er det korrekt at der er tale om markør 4 for gen ACTC og markør 1 for TNNI3?


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. november 2018 af Lillon (Slettet)

#2

Er det korrekt at der er tale om markør 4 for gen ACTC og markør 1 for TNNI3?

?

VNTR = variable number tandem repeat - Der findes en kort DNA-sekvens (10-100 basepar), som gentages (repeat!) ca. 50 til 100 gange i den ikke-kodende DNA af et gen (der findes forskellige tal). Antallet af gentagelser varierer i populationen. Læs fx her https://en.wikipedia.org/wiki/Variable_number_tandem_repeat

I din opgave findes der fire forskellige "intragenisk VNTR-markør i hvert locus", locus = gen MYH7, TNNI3, MYBPC3 eller ACTC. Jeg vil mene, at VNTR-markører 1 til 4 er kun navne (markør 1, 2 osv.) eller urealistiske eksempler (en gentagelse af 1 til 4 har ikke meget med realiteten at gøre). Lad os sige at 1 betyder 1 repeat, 2 betyder 2 repeats osv. for at gøre det nemmere.

Jeg fortolker tallene sådan:  Person II-4 : gen MYH7 2, 3  = en allel med 2 repeats og en allel med 3 repeats - gen TNNI3: 1, 2 = en allel med 1 repeat og en allel med 2 repeats - gen MYBPC3: 3, 4 = en allel med 3 repeats og en allel med 4 repeats - gen ACTC: 4, 4 = to alleler med 4 repeats

--> eksempel fra mit svar #1: gen TNN3  mor II-4: 1,2 = en allel med 1 repeat, en allel med 2 repeats    far II-5: 1, 4 = en allel med 1 repeat, en allel med 4 repeats   --> søn III-5: 2, 4 = en allel med 2 repeats (fra II-4), en allel med 4 repeats (fra II-5)

Ved hjælp af VNTR-markørerne, kan du følge arvegangen af de fire gener og identificere den allel/ det gen som er forbundet med sygdommen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. november 2018 af Lillon (Slettet)

#2

Er det korrekt at der er tale om markør 4 for gen ACTC og markør 1 for TNNI3?


Undskyld, du mener, at ACTC og TNNI3 er sygdomsloci i familien!

Ja og nej.

Ja, ACTC er en mulighed. I familien findes en markør 4 allel med mutation og en uden mutation. (II-4 (syg) bærer begge to; de sunde personer II-3, III-5 og III-7 har en markør 4 allel uden mutation; den syge III-6 har arvet markør 4 allelen med mutation).

TNNI3 markør 1: Nej. Nøglen er person III-6. Hvem stammer hans TNNI3 markør 1 allel fra?  II-4 (syg): 1, 2 + II-5 (sund): 1, 4 --> III-6 (syg): 1, 2

Hvad er med MYH7 og MYBPC3?


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. november 2018 af Lillon (Slettet)

Hov, jeg er virklig en idiot!

mit svar #4

TNNI3 markør 1: Nej. Nøglen er person III-6. Hvem stammer hans TNNI3 markør 1 allel fra?  II-4 (syg): 1, 2 + II-5 (sund): 1, 4 --> III-6 (syg): 1, 2

Jeg kan jo ikke udelukke rekombination i generation II !

TNNI3 markør 1: Rekombination under meiose hos II-4 (markør 1 allel med mutation ↔ markør 2 allel uden mutation)  → resultat: III-6 arver en "ny" markør 2 allel med mutation fra II-4.

III-6`s markør 1 allel stammer fra II-5 (sund, 1, 4).


Svar #6
13. november 2018 af Nicolinevm

Så jeg var korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. november 2018 af Lillon (Slettet)

#6

Så jeg var korrekt?


Ja. Jeg vil mene, at sygdomsloci i familien kan være MYH7, TNNI3 (med rekombination hos II-4) og ACTC. Jeg ville udelukke MYBPC3.

Er du enig?


Skriv et svar til: Genetik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.