Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Idehistorie - filosoffer

19. november 2018 af kevz1234

Hej Alle..

Jeg har en ven som pt sidder fast mit sit SRP emne, personen skriver om fagene fysik og idéhistorie, hvori hun skal skrive om sygdommen kræft. Hun vil gerne ved idehistorie komme ind under det med om, hvorfor vi mennesker har brug en kur mod kræft, og hvorfor vi gerne vil dø smukt og ikke via sygdomme. Har vi mennesker brug for at være udødelige osv.?

Mit spørgsmål er dog om i kender til nogen filosffer som kan anvendes til dette emne?

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. november 2018 af mathon

Filosoffer beskæftiger sig ikke primært med en kur mod kræft, men om livets store spørgsmål, så som meningen med livet, magtfordelingen, troen og retten til at kæmpe for sociale og etiske idealer og mindre om det vigtige i en "smuk" død.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. november 2018 af MLektiehjælp

Historiske filosoffer beskæftiger sig som #1 skriver ikke med kræft specifikt, men ofte med ideen om det gode liv. Filosoffer fra Platon og Aristoteles har beskæftiget sig med at finde ud af hvad det gode liv bestod af, noget de kaldte eudaimonia. Det gode liv er naturligvis ofte et liv som varer lang tid, og hvori individet ikke er plaget af sygdom. Din veninde kunne evt. se på ideen om det gode liv idéhistorisk, fra Aristoteles til eksempelvis tænkere som Bentham. 

Dette ville være den oplagte tilgang til emnet, men alternativt, hvis dette er mere interessant skriver flere filosoffer også om kroppens rolle og vigtighed, eksempelvis Sartre og Merleau-Ponty. Foucault er ligeledes oplagt med hans beskrivelser om læge-patient forhold. 

Din veninde er velkommen til at skrive til mig (jeg har delt min email), hvis hun vil have yderligere hjælp/vejledning til sin SRP.  


Svar #3
20. november 2018 af kevz1234

Siger tusind tak, kan dog se at jeg fik formuleret det forkert angående kræft. Ledte efter noget omkring ideen om det gode liv :) 


Skriv et svar til: Idehistorie - filosoffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.