Samfundsfag

samfundsfag

24. november 2018 af 14049126 - Niveau: C-niveau

Hvis der i Danmark er underskud på det offentlige budget, bruger staten flere penge end den tjener. Hvis underskuddet fortsætter over længere tid, uden at staten regulerer på udgifter og indtægter, skal staten ud i nogle løsninger, som kan gøre ondt. 

Enten kan staten selv trykke flere penge. Dette vil medføre øget efterspørgseluden at udbuddet øges og dermed skabe et inflationspres (demand-pull).

har omformuleret det til Demand pull betyder at efterspøgsel overstiger udbuddet  og vil skabe inflationpres. men forstår ikke hvad der menes med det. er der nogen der ved hvad der menes med det

på forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. november 2018 af ringstedLC

Undlad at bruge betegnelser (demand-pull) som du ikke forstår, bare fordi du har læst dem. For mig betyder det "krav-træk", hvilket heller ikke giver nogen mening for mig.

Derudover; når en sætning begynder med: "Enten..." skal der også være mindst et "eller".

Til gengæld har du tidligere fået et eksempel på udbud/efterspørgsel og kan måske selv regne ud, hvad der sker med prisen i den situation:

Jeg var i et supermarked for at ville have købt yoghurt på tilbud, (der ville noget).
Alt var desværre væk, og en ekspedient havde sat et lille skilt, hvor der stod, at de kunne desværre ikke skaffe mere yoghurt. Her var efterspørgslen større end udbuddet.

Godtnok blev der jo ingen handel ud af den tur, men når der næste gang er youghurt på hylden, er prisen så den samme?


Svar #2
24. november 2018 af 14049126

jamen de skriver inflationpres


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. november 2018 af ringstedLC

Inflationspres er den tilskyndelse, det giver at vide at pengene (hurtigt) bliver mindre værd.


Svar #4
24. november 2018 af 14049126

nååh jeg tror jeg har forstået det 

efterspøgsel stor = folk vil købe mere

Udbud= mængde af varer virksomheder producere

Når folk købere mere vil man producere mere  og der skabes inflationspres( penge bliver mindre værdi)

Enten kan staten selv trykke flere penge. Dette vil medføre øget efterspørgseluden at udbuddet øges og dermed skabe et inflationspres (demand-pull).

når staten er i underskud vil de trykke flere penge hvad betyder at det


Skriv et svar til: samfundsfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.