Samfundsfag

velfærdsmodel

02. december 2018 af 14049126 - Niveau: C-niveau

hej  forstå universiel, liberal og konservative velfærdmodel, men mangler noter til den sidste velfærdsmodel konkurrencestaten. syne sikke jeg kan finde noget om det på nettet. Jeg håber at der er nogen der kan forklare mig hvad dette model går ud på


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. december 2018 af MaiiDevon

Den konservative model kan også kaldes den centraleuropæiske model eller den selektive model.

Den selektive model bygger på to hovedprincipper.

1) Der findes naturlige sociale fællesskaber, hvori mennesker udvikler sig og påtager et ansvar (familien --> virksomheden --> lokalområdet).

2) Nærhedsprincippet, der betyder, at hvad en mindre enhed i samfundet selv er i stand til at gøre, skal ikke overdrages til staten. Denne model knytter således løsningen af sociale problemer til familien og arbejdsmarkedet.

Inden for denne model er forsikringsprincippet dominerende. Overførselsindkomsterne i denne model har en horisontal omfordeling som primært formål og derved bevares statusforskelle. Ligeledes er der gensidig forsørgerpligt mellem børn og deres forældre. Forældrene betaler for deres børns uddannelse, men når børnene får job, skal de betale for deres forældre og tage sig af dem. 

Det er mere eller mindre kun borgere, der ikke har familie eller penge, som kan få hjælp af staten. 


Svar #2
02. december 2018 af 14049126

hej tak for svaret men  jeg mangler noter til konkurrenstaten som velfærdsmodel


Skriv et svar til: velfærdsmodel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.