Samfundsfag

Hjælp til samfundsfag!

18. december 2018 af Basken (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hey Alle

Skal op til eksamen her imorgen og er helt lost angående et spørgsmål.

Spørgsmålet lyder sådan her "Redegør for det senmoderne samfund og begrebet individualisering."

Hvad er det? 

Tak på forhånd


Brugbart svar (2)

Svar #1
18. december 2018 af MaiiDevon

Anthony Giddens og det senmoderne samfund

Det senmoderne samfund er et sociologisk begreb, der stammer fra den engelske sociolog Anthony Giddens. Han mener, at begrebet bl.a. dækker over en individualisering, der præger alle livsområder med valg og øget frelskivitet. Dette står i modstædning til det traditionelle samfund, hvor individet på ingen måde var i centrum, og individets liv på forhånd var bestemt af familiens sociale position og erhvev. 

Kilde: Liv i Danmark af Benny Jacobsen, s. 11 om Anthonny Giddens.

Thomas Ziehe og det senmoderne samfund

Som borger i det senmoderne samfund er ens liv præget af flere muligheder, som giver mere frihed, men også en større oplevelse af manglende fast grund. Den tyske ungdomsforsker Thomas Ziehe gør brug af udtrykket "formbarhed" om nutidens samfund. Alt, såsom kroppen, karrieren, materiale status osv., kan formes efter ønsker af det enkelte menneske. Men denne individualisering og de mange muligheder kan også medføre usikkerhed.

Kilde: Liv i Danmark af Benny Jacobsen, s. 12 om Thomas Ziehe

Kort fortalt

Førhen var dit liv forudbestemt ud fra din families sociale status og erhverv. Dvs. hvis din far var tømrer, så blev du også tømrer. På en måde gav det også en tryghed, idet du vidste, hvad du skulle lave i livet og kendte din plads. I nutidens samfund er ens liv ikke længere bestemt af familien. Selvom din var er tømrer, kan du sagtens læse til advokat. Det senmoderne samfund har givet individet så mange muligheder. Man bestemmer selv sin karriere, indgår ægteskab, fordi man har lyst og ikke er tvunget, mm. Alle disse muligheder kan dog gøre individet usikker. Hvem er jeg? Hvem vil jeg gerne blive? Vælger jeg nu rigtigt? 


Skriv et svar til: Hjælp til samfundsfag!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.