Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Tungt- og letvand i ølbrygning

01. april 2019 af Mudget
Hej.
Jeg har i min SRO arbejdet med ølbrygning, hvor jeg i opgaven har skrevet, at anvendelse af enten tungt vand (vand som har optaget mineraler, dvs postevand) eller letvand (vand som ikke er blevet behandlet) kan ændre pH-værdierne i forbindelse med enzymers aktivitet.
Jeg har blandt andet skrevet, at mineralerne mangesium og calcium i tungtvand kan påvirke pH-værdien i masken i ølbrygningsprocessen. Hvad er forklaringen på, at tungt- letvand har en betydning for pH-værdien, og hvad sker der kemisk?


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. april 2019 af Eksperimentalfysikeren

Jeg tror, du mener hårdt vand og blødt vand. Tungt og let vand er noget andet.

De to metaller, du nævner, optræder som opløste salte af især kulsyre og svovlsyre. Det er disse syrers ioner, der påvirker pH-værdien.


Svar #2
01. april 2019 af Mudget

Jeg skulle lige til at rette til hårdt og blødt vand.

Tusinde tak for svaret!

 


Svar #3
01. april 2019 af Mudget


Svar #4
01. april 2019 af Mudget

#1

Jeg tror, du mener hårdt vand og blødt vand. Tungt og let vand er noget andet.

De to metaller, du nævner, optræder som opløste salte af især kulsyre og svovlsyre. Det er disse syrers ioner, der påvirker pH-værdien.

Siden det er syrer ioner, betyder det så, at de vil afgive hydroner til masken, og dermed ændre pH-værdien? 

Desuden vil jeg også spørge om hvordan blødt vand kan påvirke pH-værdien? 


Brugbart svar (1)

Svar #5
01. april 2019 af Eksperimentalfysikeren

Blødt vand har en lille koncentration af ioner, hvorfor pH ligger tæt ved 7. Helt rent vand har pH=7.

Syreionerne har afgivet brintioner, men kulsyren er en svag syre, så den er ikke fuldt disocieret. Det er dette, der påvirker pH-værdien.


Skriv et svar til: Tungt- og letvand i ølbrygning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.