Afsætning

Hjælp til opgave om Blue Ocean-strategi?

24. august 2019 af tgk12 - Niveau: A-niveau

Hej Studieportalen

Jeg har lidt besvær med en opgave omhandlende "Blue Ocean-strategi", og ville derfor gerne høre om nogen kunne hjælpe mig med den. 

Opgaven er som følgende;

OPGAVE 10.8: ITALIENSK TAKE-AWAY

For ca. 10 år siden åbnede Nicola sin takeaway restaurant med italiensk mad i Åbyhøj. Starten var svær, fordi Nicola ikke kunne konkurrere med de eksisterende billigere pizzariaer, som endda bragte pizzaerne gratis ud. Nicola fravalgte først pizzaer, fordi konkurrencen var for hård og investering i pizzaovne var stor.

Langsomt med sikkert steg kundeloyaliteten, efterhånden som flere familier fik øjnene op for Nicolas lille madhule og prøvede hans lasagne, risotto, pasta eller suppe.

Nicolas har investeret i en pizzaovn, som laver ægte italienske pizzaer og som er ekstrem varm og dermed hurtig. Ovnen er rund og på sin rundfart bliver en pizza færdig på 3 min.

Prisen for en pizza er højere end konkurrenternes. I den korte ventetiden kan man hygge sig med en kop rigtig kaffe latte - i modsætning til den filterkaffe konkurrenterne til gengæld tilbyder gratis - mens en blanding af italienske og danske gloser flyver rundt i det lille lokale. Mange kunderkommer i virkeligheden i god tid for at nyde den italienske atmosfære og duften over en glas vin. Hos Nicolas kan du også sidde og spise din pizza eller andre italienske retter, og bordene er med dug og der står glas på bordene.

Det marked Nicolas' take away agerer på kan karakteriseres som:

Produkt: take away-mad

Kunder: beboere I Åbyhøj

Konkurrenter: traditionelle pizzariaer (og et mindre men meget succesrigt miniudsalg af rullekebab-takeaway) i området

Geografisk afgrænsning: Åbyhøj – forstad til Århus

Spørgsmål:

1. Argumenter for, at Nicola med sin italienske mad har skabt et blåt ocean.

2. Udarbejd et strategisk lærred for Nicolas take away i forhold til eksisterende konkurrenter.

Jeg håber, at der er nogen som har styr på dette, da jeg er gået i stå og kan ikke komme videre... 

Jeg ser frem til at høre fra jer.


Svar #1
24. august 2019 af tgk12

bump...


Svar #2
25. august 2019 af tgk12

Slet ingen, som har styr på dette emne?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. august 2019 af Planke94

har du fundet svar


Skriv et svar til: Hjælp til opgave om Blue Ocean-strategi?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.