Programmering

Rstudio

07. februar 2020 af kgsklo

Hej alle

Jeg sidder med et progam kaldet Rstudio, som jeg ikke helt kan få til at fungere. Problemet har jeg vedhæftet nedenunder: 

Kan nogen hjælpe med, hvad der er galt?

Vedhæftet fil: Rstudio.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. februar 2020 af eY47

Hej, nu kender jeg ikke programmet, men er du sikker på at den kan finde din package? Prøv eventuelt at skrive den fulde sti til din .tar.gz.

Hvis dette ikke er problemet, så ved jeg at der er nogle programmer der ikke er særligt glade for tegn som æøå. Det kan muligvis drille programmet så den ikke kan finde ud af hvad den skal gøre.

Håber det på nogen måde kan hjælpe :)

Svar #2
07. februar 2020 af kgsklo

Hvordan undersøger jeg, om den kan finde min package? Hvordan skriver jeg den fulde sti til min .tar.gz.?

Det til andet med æ,ø,å har du en pointe, fordi min forelæser pointerede det samme. Jeg ved bare ikke helt hvad jeg skal gøre ved det:/

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. februar 2020 af eY47

Jeg har lige brugt lidt ekstra tid på at undersøge de beskeder du får.

Den røde besked er ikke en fejl som jeg umiddelbart troede, det er bare information om hvor den vil installere din package.

Derefter får du så en besked om at den ikke kunne finde nogen package ved stien 'RwR_0.2.tar.gz'.

Hvis du har din RwR_0.2.tar.gz liggende på skrivebordet tror jeg at du skal skrive følgende:
install.packages("C:/Users/Gøkhan/Desktop/RwR_0.2.tar.gz", repos = NULL, type = "source")

Jeg tror alligevel ikke det har noget at gøre med et "ø" i dit navn. Det er dog altid en god ting at vide at det kan give problemer med nogle programmer :)


Svar #4
07. februar 2020 af kgsklo

Det har jeg nu også prøvet, og det hjælper heller ikke :( 


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. februar 2020 af eY47

Har du .tar.gz filen på skrivebordet når du skriver det ind?

Får du stadig samme fejlbesked? Altså "Fejl: ERROR: no packages specified"

Hvis du kan sige ja til begge, så vil jeg prøve samme command, men ændre / til at være \ som Windows bruger:
install.packages("C:\Users\Gøkhan\Desktop\RwR_0.2.tar.gz", repos = NULL, type = "source")

Hvis det ikke virker, så kan det alligevel have noget at gøre med ø i dit navn.

I det tilfælde vil jeg prøve at smide RwR_0.2.tar.gz et andet sted hen,
eksempelvis til: C:\test\RwR_0.2.tar.gz og derefter prøve:
install.packages("C:\test\RwR_0.2.tar.gz", repos = NULL, type = "source")
Så undgår vi æøå :)


Svar #6
07. februar 2020 af kgsklo

Altså jeg havde oprindeligt filen i en mappe, der hed regression. Jeg flyttede filen over til skrivebord, hvor den så ikke hjalp. 
Ved ikke helt om det er det, jeg skulle gør... 

Du virker til at have mega meget styr på det modsat mig. Måske det ville være en hjælp, hvis vi brugte teamviewer? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. februar 2020 af eY47

Det kan vi godt prøve. Jeg har dog ikke lige tid de næste to timers tid.

Er det muligt at skrive privat herinde, eller er der et sted jeg kan kontakte dig?
Steam/Discord/Andet? :)


Svar #8
07. februar 2020 af kgsklo

Jeg har en e-mail, hvis det er? E-mailen er [email protected].
Jeg kan hele dagen imorgen ihvertfald, så hvis du bare giver mig et tidspunkt du kan imorgen, er jer klar der.


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. februar 2020 af eY47

Hmm jeg er ikke super vild med at bestemme et bestemt tidspunkt, det var derfor jeg gerne ville undgå email.

Jeg vil gerne prøve at forklare det med lidt ekstra detalje i stedet.

Hvis du går ind på "Denne Computer", jeg ved ikke lige om det præcist er hvad det hedder på dansk, det er "This PC" på Engelsk. Så ind på C drevet. Derinde kan du prøve at lave en ny mappe som du bare kalder test. I den mappe kan du kopiere eller smide din RwR_0.2.tar.gz over i.

Når du har dette burde du i Rstudio kunne skrive:
install.packages("C:\test\RwR_0.2.tar.gz", repos = NULL, type = "source")

Hvis du ikke kan få det til at virke, kender du så nogen du tror der vil kunne forstå mine tidligere forklaringer? Du kan eventuelt ikke skrive til en fra din klasse eller din lærer?


Svar #10
08. februar 2020 af kgsklo

Jeg har prøvet dine tidligere forklaringer. Det virker ikke


Brugbart svar (0)

Svar #11
08. februar 2020 af Brusebad

Prøv at sende et billede af stien til din RwR_0.2.tar.gz fil som jf. #9 gerne skulle ligge i C:\test mappen.

- Søg efter cmd med windows search (startmenuen)
- Tryk enter --> sort boks skulle gerne dukke op
- Skriv: dir C:\test
- Tryk enter
- Send screenshot
 


Svar #12
08. februar 2020 af kgsklo

Værsgo

Vedhæftet fil:Billede.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #13
08. februar 2020 af Brusebad

Ok og meddelse når du skriver

install.packages("C:\test\RwR_0.2.tar.gz", repos = NULL, type = "source")

prøv evt. også

install.packages("C:/test/RwR_0.2.tar.gz", repos = NULL, type = "source")


Hvis ingen af delene virker, så prøv også

setwd("C:/test")
getwd()    (skulle gerne give et output i stil med "C:/test")
og så prøv din oprindelige kommando igen

install.packages("RwR_0.2.tar.gz", repos = NULL, type = "source")

selvfølgelig med screenshots fra hvert step.


Brugbart svar (0)

Svar #14
08. februar 2020 af Brusebad

kommandoerne jeg snakker om skal køres i R/Rstudio ikke terminalen.


Svar #15
08. februar 2020 af kgsklo

Inden jeg prøver din guide, har jeg måske et bud på, hvad hele problemet kan være. Jeg kan slet ikke åbne den fil, som jeg prøver at installere, mens mine medstuderende rent faktisk godt kan åbne filen.
Når jeg prøver at åbne filen, kan du se hvad den siger i det vedhæftede: 


Brugbart svar (0)

Svar #16
08. februar 2020 af Brusebad

Jeg tror ikke ummidelbart det er problemet.


Svar #17
08. februar 2020 af kgsklo

Ja okay. Inden jeg følger din guide, bemærker jeg også lige, at man åbner filen gennem pdf, fordi jeg kom til at trykke på den. Hvordan ændrer jeg det, eller er det måske ligemeget?

Se billedet, hvis ikke du forstår det :)

Vedhæftet fil:bil.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #18
08. februar 2020 af Brusebad

Det burde være lige meget. Jeg skal i øvrigt ud af døren om ~ 15-20min.


Svar #19
08. februar 2020 af kgsklo

Her ser du din guide, hvor de gule streger er for overblikkets skyld

Vedhæftet fil:guide.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #20
08. februar 2020 af Brusebad

Hmmm. De to sidste metoder ser ud til at virke i den forstand at de finder pakken - det går så efterfølgende galt.

Det ser ud til at "Gøkhan" bliver udskiftet med "Gxkhan" og derfor er det muligvis dit "ø" der vold problemer. Du kan prøve at ændre dit mappenavn "Gøkhan" til noget der ikke indeholder ø og køre kommandoen

install.packages("C:/test/RwR_0.2.tar.gz", repos = NULL, type = "source")

igen. Der kan dog være ting som bruger "Gøkhan" som så ikke længere fungerer, men jeg tror det ikke umiddelbart, og i såfald kan du "bare" ændre mappenavnet tilbage igen.

Når R/Rstudio rydder op peges der på ".../Gøkhan/...", så problemet ser ud til at vedørere midlertidige installtionsfiler. Et forsigtigt bud på en løsning er derfor at gøre som ovenstående. Dvs. ændre mappenavnet "Gøkhan" kører kommandoen

install.packages("C:/test/RwR_0.2.tar.gz", repos = NULL, type = "source")

og så ændre mappenavnet tilbage til Gøkhan. Test evt. efterfølgende at du kan loade RwR med library(RwR) inde i R/Rstudio.


Forrige 1 2 Næste

Der er 28 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.