Afsætning

Fastsættelse af udsalgspris udfra indkøbspris i SIMU

11. februar 2020 af 19årig - Niveau: C-niveau

Hej alle

Jeg har et eksamensspørgsmål, der lyder således: Eleven kan bruge lagerstatistik/indkøbspriser som udgangspunkt for at fastsætte en hensigtsmæssig udsalgspris i SIMU.

Hvis jeg tager udgangspunkt i en pose med 10 stk bananer i, så er kostprisen på denne i SIMU 16,25, og salgspris med moms er 25 kr.

Jeg kan ikke helt finde ud af, hvordan jeg kan fastsætte en udsalgspris ud fra disse tal? Skal jeg lave nogen former for beregning? Hvordan vil I forklare det?

Håber I kan hjælpe.


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. februar 2020 af mathon

               \small \begin{array}{llll}\textup{udsalgspris:}&kr\textup{:}\quad25\cdot 1.25^{-1}\end{array}


Svar #2
11. februar 2020 af 19årig

Men momsen er jo allerede med i salgsprisen (altså de 25 kr). Ligger du så ikke bare yderligere moms til med den beregning?


Svar #3
11. februar 2020 af 19årig

Og jeg er ikke helt med på de -1 efter 1,25. Hvad betyder det helt præcist? Det er ikke en udregning vi har brugt på C-niveau.


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. februar 2020 af mathon

               \small \small \begin{array}{llll}\textup{udsalgspris:}&kr\textup{:}\quad25\cdot 1.25^{-1}=\frac{25}{1.25}\end{array}

momsen 'høvles af'.


Svar #5
11. februar 2020 af 19årig

Jeg forstår stadig ikke udregningen. Hvis man dividere med 1,25 så får jeg vel bare en pris uden moms, men det er vel ikke udsalgsprisen?

Kan du forklare med flere ord i stedet for en udregning?


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. februar 2020 af mathon

Det er neop udsalgsprisen uden moms.


Svar #7
11. februar 2020 af 19årig

For at stille spørgsmålet på en anden måde: skal udsalgsprisen ikke stadig indeholde moms? Hvis nej, hvorfor ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. februar 2020 af mathon

Udsalgsprisen Sex er sælgerens salgspris.

Sincl er er sælgers pris plus lovpligtig moms.


Skriv et svar til: Fastsættelse af udsalgspris udfra indkøbspris i SIMU

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.