Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Skoleskyderier i USA

25. februar 2020 af cherie4944

Hej

Jeg skal skrive SRP om skoleskyderier i USA, dog er jeg blevet i tvivl om jeg skal arbejde med opgaven udefra et sociologisk perspektiv eller politisk. Hvad synes i?


Svar #1
25. februar 2020 af cherie4944

Desuden skriver jeg i fagene Samfundsag A og Engelsk A:)


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. februar 2020 af thelma333 (Slettet)

det har jeg som sådan ingen mening om, da det jo er dig, der skal skrive opgaven

hvis det var mig, ville jeg finde det emne og den vinkel på opgaven, som jeg finder mest interessant / det som falder mig nemmest / det jeg kan finde mest materiale om

skoleskyderier kan vinkles på rigtig mange måder - prøv bla at kigge her

https://forlagetcolumbus.dk/boeger/engelsksamfundsfag/usa-now/srp-og-at/

prøv også at kigge på studienet, hvordan andre har grebet det an og se, om der ikke er noget, som appellerer til dig

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. januar 2022 af niccco510f

Hej, jeg står i samme situation, og jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre, hvad du endte at skrive om:)


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. januar 2022 af ringstedLC

Det var ellers nogle gode råd i #2, - prøv at følge dem.


Svar #5
23. januar 2022 af cherie4944

Hej! Jeg endte med at have et sociologisk perspektiv på det, da jeg arbejdede med en bog om to drenge der begår skoleskyderi og hvordan deres miljø på skolen resulterede i det. Derigennem dragede jeg nogle ligheder til det senmoderne samfund. Men min i diskussion diskuterede jeg hvordan man fra en politisk vinkel kan forbygge skoleskyderier. 

Håber det hjalp lidt:)


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. januar 2022 af niccco510f

Hi, tak for svar! jeg har nemlig også tænkt noget i den retning, og specifikt om bogen "give a boy a gun", som jeg kunne tænke mig til også er den bog, du har analyseret. Jeg ville dog gerne lige spørge: i forhold til faget samfundsfag, var det så problematisk at analysere en fiktiv bog ud fra sociologiske begreber fra samfundsfag? , hvis det giver mening:) og ville du evt. have noget imod, at sende mig din opgave til inspiration, det ville være en stor hjælp. Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #7
24. januar 2022 af niccco510f

Det haster lidt, så hvis det er muligt, med du meget gerne svare hurtigst muligt:)

Svar #8
24. januar 2022 af cherie4944

Ja det var også den bog jeg analyserede. I forhold til det socologiske perspektiv og fiktion var det også noget jeg havde i tankerne. Men som min vejleder sagde, så længe du forklare igennem dine metodiske overvejelser at du ikke kan konkludere noget på baggrund af fiktion, så skal det nok gå:)

Jeg har dsv ikke min opgave mere, da min gamle computer slettede en masse dokumenter inklusiv den:/ 


Brugbart svar (0)

Svar #9
24. januar 2022 af niccco510f

Okay:) bestod din analyse så udelukkende af en analyse af den bog? Og hvordan gjorde du din srp aktuel- og tog du udgangspunkt i en bestemt case? Og hvad gjorde du rede for? Håber du har lyst til at svare på mine spørgsmål.
Tror du du på nogen måde kan skaffe din opgave tilbage evt gennem din daværende vejleder…

Svar #10
24. januar 2022 af cherie4944

Ja, også perspektiverede jeg til dokumentaren "Bowling for Columbine". I min redegøreles redegjorde jeg for skoleskyderier som begreb og relevante teorier om det senmoderne samfund. Jeg kan jo ikke skaffe min opgave tilbage jeg går jo ikke på gymnasiet mere. Tror også det er meget sundt ikke at komme til at kigge på lignende opgaver;) Ofte kommer man til at læne sig for meget op af dem og risikerer at få plagiat.


Brugbart svar (0)

Svar #11
24. januar 2022 af niccco510f

Det er helt fint:) men var det ikke et problem, at du perspektiverede til columbine sagen, da den trods alt er forholdvis gammel- altså jeg tænker ift at man i samfundsfag forsøge at være aktuel

Brugbart svar (0)

Svar #12
22. februar 2022 af haderskole2

Analyserede i hele bogen, eller kun et stykke af den? Står også i den situation hvor jeg skal skrive om skoleskydning i SRP men mine vejledere er ikke til særlig meget hjælp hvad angår kilder, så i må meget gerne anbefale noget.


Brugbart svar (0)

Svar #13
22. februar 2022 af haderskole2

Og hvilken vinkel til emnet har i fokuseret på?


Skriv et svar til: Skoleskyderier i USA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.