Engelsk

Diskusanalyse

23. marts 2020 af Amalieherløv - Niveau: B-niveau

Jeg sidder med en diskursanalyse til min SRP og jeg blev lidt i tvivl ifht ækvivalenskæderne- kan de godt bestå af ladede verber?? Håber nogen har styr på det...


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2020 af Germanofil

#0

Det korte svar er ja. - Hvis du kommer med et eksempel, kan vi gennemgå det sammen her i tråden, hvis du føler et behov for det.


Svar #2
26. marts 2020 af Amalieherløv

Jamen jeg har et eksempel her - "Der blvier ligeledes koblet ladede verber til den måde Trump administrationen har håndteret konflikten. Her ses ækvivalenskæden af ord som "complaining"  "sneered" "retreated" Disse verber er  også negativt ladede"

Det er er uddrag fra min analyse, så ved godt det måske ikke giver helt vildt god mening uden sammenhæng, men håber alligevel du kan se hvad jeg mener


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. marts 2020 af Germanofil

#2

Umiddelbart har jeg brug for lidt mere information for at kunne give dig et fyldestgørende svar. – Bare lige én hurtig bemærkning: I princippet er ethvert ord ladet i den forstand, at man har en bestemt forestilling i hovedet fra dét øjeblik, et ord bliver ytret, dvs. modtageren danner sig altid et mentalt billede (positivt, negativt eller neutralt). 
Genrelt er ækvivalenskæden jo de ord, som en afsender knytter til nodalpunktet. De verber, der udgør din ækvivalenskæde, dvs. "complaining", "sneered" og "retreated", skal betegne nodalpunktet. Analysen af en ækvivalenskæde vil altså afsløre forståelsen af nodalpunktet – dermed også diskursen omkring nodalpunktet.


Skriv et svar til: Diskusanalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.